Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen doen steeds meer online aankopen, sterke groei bij 65- tot 75-jarigen

Werk & Inkomen
01/12/2024, 09:00

Het aantal ouderen dat online winkelt, neemt sterk toe, zo blijkt uit gegevens van het CBS. In de eerste helft van 2024 deed 81 procent van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder online aankopen, een record in de afgelopen tien jaar. Opvallend is de sterke stijging onder 65- tot 75-jarigen: in 2023 kocht 64 procent van hen online, dit jaar is dat opgelopen naar 73 procent. Onder 75-plussers bleef het percentage stabiel op 41 procent.

 

De groei bij ouderen weerspiegelt een bredere trend in Nederland. Hoewel online winkelen tijdens de coronapandemie al sterk toenam, zette deze groei de afgelopen twee jaar door. Het meest populaire product dat online wordt gekocht, blijft kleding en schoenen. Maar ook verzorgingsproducten, maaltijden en elektronische apparaten worden veel besteld. Daarnaast is het gebruik van digitale diensten, zoals streamingabonnementen en online boekingen, toegenomen.

 

Vooral het gemak speelt een grote rol bij het groeiende aantal ouderen dat online winkelt. Het bestellen van vervoerbewijzen, zoals treinkaartjes en vliegtickets, laat bijvoorbeeld een opvallende toename zien: 35 procent van de 16-plussers deed dit online in 2024, tegen 26 procent in 2023. Ook het boeken van vakantieaccommodaties is populair, met een verdubbeling van 7 naar 17 procent bij het huren van particuliere accommodaties via platforms zoals Airbnb.

 

De groei onder ouderen is niet alleen toe te schrijven aan het aanbod, maar ook aan een toenemende digitale vaardigheid. Meer ouderen omarmen het gemak van online winkelen, geholpen door gebruiksvriendelijke platforms en een bredere acceptatie van technologie in hun dagelijks leven. Echter, leeftijdsgenoten die minder digitaal vaardig zijn, lopen het risico achter te blijven, waardoor de toegang tot essentiële producten en diensten kan worden bemoeilijkt.

 

De populariteit van online aankopen blijft het grootst onder 25- tot 45-jarigen, van wie 94 procent in 2024 online winkelde. Toch wijst de groei bij ouderen erop dat deze groep een inhaalslag maakt, wat mogelijkheden biedt voor bedrijven om hun aanbod en marketing beter af te stemmen op de behoeften van deze doelgroep. Het gebruik van digitale technologie in de oudere leeftijdsgroepen lijkt daarmee steeds meer ingebed te raken in het dagelijkse leven.

online shopping ouderen.
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Kinderombudsman wil betekenisvolle participatie kinderburgemeester Rotterdam

Rotterdam

De Kinderombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR) heeft zorgen geuit over de nieuwe opzet van de kinderburgemeester en kinderraad in Rotterdam. In een brief aan de gemeenteraad vraagt ombudsman Stans Goudsmit concrete waarborgen voor betekenisvolle kinderparticipatie.Het College van B&W stuurde op 8 april een brief over de voortzetting van de... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Nieuwe MyMoney app geeft Nederlanders grip op pensioentoekomst 

Werk & Inkomen

De invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zorgt voor meer onzekerheid over de financiële toekomst van Nederlanders. Velen vragen zich af hoeveel pensioen zij kunnen verwachten en wat hun huidige financiële waarde is. De financiële MyMoney app biedt een oplossing door volledig inzicht te geven in persoonlijke geldzaken, van woningwaarde en... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam bundelt krachten in ‘Rotterdams Goed Wonen’  

Wonen

Rotterdam lanceert het programma ‘Rotterdams Goed Wonen’, een nieuwe, krachtige aanpak om woonproblemen in kwetsbare wijken doeltreffender aan te pakken. Gemeente, woningcorporaties, politie, zorgpartners en andere betrokkenen werken intensief samen om misstanden in woningen – van overbewoning tot achterstallig onderhoud – aan te pakken en de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.