Uit promotieonderzoek aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit blijkt dat het winkelgedrag van mensen significant verandert naarmate ze ouder worden. Linda van Rijn, werkzaam bij YouGov, analyseerde aankoopgegevens van huishoudens over een periode van 14 jaar en ontdekte verschillende opvallende patronen.
Consumenten gaan tot hun 69e levensjaar regelmatig naar de supermarkt, maar kopen per bezoek steeds minder producten. Na deze leeftijd neemt ook het aantal winkelbezoeken af. Tegen de verwachting in blijkt dat de loyaliteit aan een vaste supermarkt afneemt zodra mensen halverwege de zeventig zijn. In plaats daarvan verschuift hun voorkeur naar kleinere, lokale winkels die dichter bij huis liggen.
Het onderzoek toont aan dat mensen na hun vijftigste minder geneigd zijn om te experimenteren met nieuwe producten. Hun winkelmandje bevat minder verschillende productcategorieën en merken. Ook reageren oudere consumenten minder op aanbiedingen, waarbij factoren als gemak en kwaliteit belangrijker worden gevonden.
Deze inzichten zijn volgens Van Rijn van groot belang, aangezien in 2045 naar verwachting een kwart van de bevolking in zowel de VS als Europa 65 jaar of ouder zal zijn. Hoewel deze groep minder producten koopt, zijn ze bereid meer te betalen voor hun boodschappen, wat hen tot een commercieel interessante doelgroep maakt.