Ondanks de wettelijke verplichting is slechts 6 procent van de overheidswebsites en -apps volledig toegankelijk voor mensen met een beperking. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, vijf jaar na de invoering van het besluit Digitale Toegankelijkheid. Dit schrijft belangenorganisatie Ieder(In) op haar website. Voor veel mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, chronische ziekte of psychische kwetsbaarheid is dit een groot probleem, omdat zij hierdoor hun zaken met de overheid niet zelfstandig kunnen regelen.
Uit de halfjaarlijkse rapportage blijkt dat 24,6 procent van de overheidswebsites en -apps gedeeltelijk toegankelijk is, maar dat nog altijd 61,4 procent niet of nauwelijks voldoet aan de toegankelijkheidsnormen. Dit betekent dat veel overheden geen prioriteit geven aan het toegankelijk maken van hun digitale diensten, ondanks dat dit wettelijk verplicht is.
Hoewel er een lichte vooruitgang is te zien, met een stijging van 18 procent van volledig toegankelijke websites en 25 procent van gedeeltelijk toegankelijke websites, is dit voor mensen met een beperking onvoldoende. Ieder(in), de koepelorganisatie voor mensen met een beperking, blijft zich samen met het GebruikersNetwerk Digitale Inclusie inzetten voor betere toegankelijkheid. Ze pleiten ervoor dat niet alleen de overheid, maar ook de zorg en het onderwijs digitaal toegankelijk worden.