Met de feestdagen en kortingsacties in aantocht, waarschuwt de politie voor een toename van nepwebshops. Oplichters spelen in op de koopdrang rondom Black Friday, Cyber Monday en de decembermaand, waar consumenten massaal op zoek gaan naar koopjes. "Elk jaar neemt het aantal aangiftes van aan- en verkoopfraude toe, vooral bij nepwebshops,” zegt Gijs van der Linden, teamleider bij het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) van de politie.
In 2023 deden meer dan 40.000 Nederlanders aangifte van aan- en verkoopfraude, waarvan 16.000 specifiek over nepwebshops gingen. Dit aantal wordt in 2024 naar verwachting nog hoger, met een geschatte 20.000 meldingen van oplichting via webwinkels. Van der Linden benadrukt dat het werkelijke aantal slachtoffers waarschijnlijk veel hoger ligt, omdat veel mensen geen aangifte doen. “We schatten dat het aantal gedupeerden vier keer zo groot is door niet-gemelde gevallen.”
De politie roept consumenten op om alert te zijn en preventieve stappen te nemen. Eenmalige betalingen kunnen vaak niet worden teruggehaald, zeker als buitenlandse betaalproviders in het spel zijn, wat opsporing bemoeilijkt. De politie adviseert om altijd de reviews te controleren, contactinformatie na te gaan en realistische prijzen te zoeken – een aanbod dat te mooi lijkt, is dat meestal ook.
De politie werkt nauw samen met onder meer de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) om verdachte domeinnamen, vooral die eindigen op .nl, onvindbaar te maken. Op politie.nl kunnen consumenten via “check de verkoper” en de malafide lijst zelf nagaan of een webwinkel betrouwbaar is. In samenwerking met consumentenorganisaties zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Consumentenbond lanceert de politie jaarlijks campagnes, waaronder ‘Eerst checken, dan bestellen’, om consumenten bewuster te maken van online risico’s.