In de grote steden in Zuid-Holland is invoering van betaald parkeren schering en inslag. In Den Haag binnenkort in tien wijken. Het gaat om delen van de Vogelwijk, Moerwijk, Houtwijk, Morgenstond en in badplaats Kijkduin. Het invoeren gebeurt niet overal tegelijk, maar er komt steeds een gebied bij. In 2025 en 2026 staan uitbreiding van betalen voor parkeren op de Binckhorst en invoering op de Zichten, Dreven en Gaarden in Zuidwest op de rol.
Uiteindelijk zal er over een paar jaar in de hele stad betaald moeten worden voor het parkeren van de auto op straat. Hart voor Den Haag is mordicus tegen het uitbreiden van betaald parkeren en wil een referendum over dit onderwerp.
“Eerder bleek uit onderzoek van de Rotterdamse Rekenkamer dat de gemeente Rotterdam in een groot deel van de stad betaald parkeren heeft ingevoerd terwijl dat niet echt nodig was. In haar rapport ‘Parkeren herwaarderen. Effecten, kosten en baten van betaald parkeren’ werd duidelijk dat betaald parkeren ‘op oneigenlijke gronden’ is gebeurd. De parkeerdruk was helemaal niet zo hoog en in sommige gebieden was de daling van de parkeerdruk ook na de maatregel beperkt,” aldus de Hart voor Den Haag raadsleden Richard de Mos en Jelle Meinesz.
De Rekenkamer in de Maasstad adviseerde ook om een actuele kadernota voor het parkeerbeleid op te stellen en om de afschaffing of herziening van betaald parkeren in bepaalde gebieden te overwegen. Dat zijn zaken die ook uit een Haags Rekenkameronderzoek kunnen komen”, aldus De Mos en Meinesz, die bij herhaling tevergeefs om een Haags Rekenkameronderzoek vroegen. Zij stellen dat Haagse automobilisten het enorm hard in hun portemonnee zullen voelen. “Als automobilisten naast het aftikken voor een bewonersparkeervergunning overal in de stad opnieuw moeten betalen, gaat dat enorm in de papieren lopen.“
De Mos en Meinesz stellen dat ook dat de gemeente Den Haag zich niet houdt aan de eigen afspraken, zoals die zijn opgenomen in de Parkeerbrief. “Daarin staat dat maatschappelijk draagvlak een noodzaak is bij uitbreiding van betaald parkeren. Van draagvlak is nada nul sprake. Bij een eerdere Parkeerbrief was het beleid erop gericht dat er bij een parkeerdruk van 90 procent een draagvlakonderzoek werd gedaan om al dan niet betaald parkeren in te voeren. De geldende Parkeerbrief wordt door het college met voeten getreden,” aldus De Mos en Meinesz, die wijzen op de heuse volksopstand tegen het betaald parkeren die over bijna de hele stad is uitgebroken.
“In Loosduinen haalden we bijna 1.200 handtekeningen op bij een petitie die oproept om af te zien van betaald parkeren aldaar. In Laak, Rustenburg-Oostbroek en Kijkduin gaan, na druk van bewoners, ondernemers en onze partij, de aanpassingen van de tijden voor het betaald parkeren voorlopig niet door. Voorlopig, want wethouder Kapteijns sloot een eerdere brief aan de raad over het voorlopige uitstel af met: “Opschorting van dit besluit heeft verder geen gevolgen voor het traject voor de invoering van betaald parkeren in de overige woonwijken van de stad. Hier zullen we volgens planning mee doorgaan.”