De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) start samen met de RET en omliggende gemeenten een onderzoek naar een toekomstbestendig busnetwerk voor de regio Rotterdam. Het nieuwe plan moet inspelen op veranderde reispatronen sinds de coronacrisis en rekening houden met geplande woningbouw in de regio.
Het onderzoek maakt deel uit van de bestuurlijke overeenkomst over de financiële toekomst van de RET. Belangrijke aandachtspunten zijn de invoering van 30 kilometer zones, toegankelijkheid van voorzieningen en de wensen van reizigers. Ook wordt onderzocht welke infrastructurele investeringen nodig zijn voor een toekomstbestendig busnetwerk.
De drie hoofddoelen van het plan zijn het aanpassen van het busnet aan de gewijzigde en toekomstige vraag, het effectiever en efficiënter inrichten van het netwerk en een betere aansluiting op het metro- en tramnetwerk. Het MRDH-beleid kijkt daarnaast naar mogelijkheden voor kleinschalig openbaar vervoer en deelmobiliteit, zoals deelfietsen.
Op 5 februari bespreekt de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH het plan van aanpak. Na goedkeuring starten de betrokken partijen met verschillende onderzoeken naar scenario's voor het toekomstbestendig maken van het busnet.