Ondanks het RDW/NAP-systeem wordt in 7,8% van de tweedehandsauto’s in Nederland fraude vastgesteld. Rotterdam staat van de grote steden op de derde plaats.
Kilometertellerfraude, waarbij de tellerstand van een voertuig opzettelijk wordt teruggedraaid om de verkoopwaarde te verhogen, blijft een hardnekkig probleem in heel Europa. Carly, expert in geconnecteerde voertuigendiagnose, schat dat in 2024* bijna 1 op de 10 tweedehandswagens (9%) in Europa hiermee te maken had. Hoewel het fraudepercentage in Nederland met 7,8% iets lager ligt dan het Europese gemiddelde, blijft het een punt van aandacht – vooral bij geïmporteerde voertuigen.
Ondanks verschillende maatregelen blijft kilometerfraude in bepaalde regio’s een veelvoorkomend probleem. De vijf Nederlandse steden met het hoogste percentage fraude volgens de cijfers van Carly zijn: Amsterdam (9,3%), Utrecht (7,6%) en Rotterdam (7,5%).
Nederland beschikt over een kilometerregistratiesysteem via de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer), alleen dat is beperkt tot gegevens die binnen Nederland zijn verzameld. Bij invoer van voertuigen zijn eerdere gegevens vaak onvolledig, wat fraude vóór aankomst in ons land niet kan tegengaan. Zorgwekkend, omdat de Nederlandse markt sterk afhankelijk is van import.
Europees gezien is de fraude het hoogst in de Balkan en Oost-Europa, met recordcijfers in Noord-Macedonië (25,61%), Servië (22,55%) en Montenegro (20,53%).