Op 14 mei 2025 is het precies 85 jaar geleden dat het bombardement op Rotterdam plaatsvond. In dit speciale herdenkingsjaar brengen Mothership en VideoAgency in opdracht van het Comité Herdenking 14 mei de slachtoffers letterlijk in beeld met het indrukwekkende project: ‘De namen van 14 mei’. Tussen 6 en 14 mei worden de namen van slachtoffers - en waar mogelijk hun gezichten - op bijzondere wijze geprojecteerd op gebouwen, bomen en schermen door de hele stad.
Jarenlang is het in Rotterdam vooral gegaan over de verwoeste stad en niet zozeer over de verwoeste mensenlevens. Met ‘De namen van 14 mei’ wil het comité recht doen aan de impact die het bombardement nog altijd op de nabestaanden heeft. Recent onderzoek door Stichting Voorouder en Stadsarchief Rotterdam heeft uitgewezen dat door het bombardement zeker 711 mensen zijn omgekomen. Vanaf 6 mei komen al deze namen - en waar mogelijk hun gezichten - in de stad tot leven, via grote schermen en projecties op gebouwen en bomen. Dwars van noord naar zuid: van Station Rotterdam Centraal en het KPN-gebouw op Zuid tot aan Ahoy.
Herdenken is actueler dan ooit Mothership en VideoAgency hebben zich aan dit project verbonden vanwege het grote belang ervan. ‘De namen van 14 mei’ brengt wat er toen gebeurde samen met het heden en de toekomst. Steeds minder mensen weten nog wat er 85 jaar geleden in hun stad is gebeurd. Maar de wereld staat opnieuw in brand. Landen zijn in oorlog, miljoenen mensen ontheemd. Herdenken is actueler dan ooit.
‘De namen van 14 mei’ start op 6 mei op Station Rotterdam Centraal, op het grote scherm in de hal en verspreidt zich tot 14 mei als een olievlek door de hele stad. In een poëtische animatie gaan namen over in gezichten en gezichten weer in namen. Tegelijk worden de onvertelde verhalen gedeeld. Heb jij zelf ook een (familie)verhaal over de dagen rond het bombardement en wil je dit delen? Stuur dan een e-mail aan: info@herdenkjij14mei.nl Zo kan heel Rotterdam bijdragen aan het collectief herinneren.
Comité Herdenking 14 mei bestaat uit een aantal betrokken burgers en vertegenwoordigers van Rotterdamse culturele instellingen. Met subsidie van de gemeente Rotterdam stelt het comité jaarlijks een herdenkingsprogramma samen.
Mothership is een toonaangevend Rotterdams bureau dat kunst integreert in de openbare ruimte om unieke ervaringen en sociale impact te creëren. Bekende projecten zijn onder meer het kunstwerk 'Hoorn des Overvloeds' in de Markthal en het 'Dobberend Bos' in de Rijnhaven.
VideoAgency is een creatief productiebedrijf dat verhalen vangt in krachtige beelden en animaties. Bij VA draait alles om het delen van video's met echte verhalen; Real Stories Worth Sharing. Met als doel impact en het inspiratie. VA deed dit onder andere voor Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, ProRail, Ihub en Kunsthal.