Rotterdam The Hague Airport (RTHA) gaat baansturing toepassen om een overschrijding van geluidshandhavingspunten te voorkomen. De maatregel wordt ingevoerd vanwege ongebruikelijk veel noorden- en oostenwind, waardoor er de afgelopen maanden vaker is geland over Schiedam.
De luchthaven heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en luchthavengebruikers verzocht om, indien veilig mogelijk, meer landingen uit te voeren op de baan aan de oostkant van de luchthaven. Dit moet de geluidsbelasting boven Schiedam verminderen.
De baansturing is gestart op 30 april 2025 en is in eerste instantie gepland tot eind juli. Indien het baangebruik niet terugkeert naar normale waarden, wordt de maatregel verlengd tot het einde van het gebruiksjaar op 31 oktober 2025.
Eerder is baansturing ingezet in 2019, 2020, 2022 en 2023 om een geluidsoverschrijding te voorkomen. De huidige maatregel is bedoeld om te voorkomen dat de geluidshandhaving aan de zijde van Schiedam aan het einde van het jaar wordt overschreden.
De aanpak moet de geluidsbelasting voor omwonenden aan de westkant van de luchthaven beperken door het aantal landingen op de baan daar te verminderen.