Overslaan en naar de inhoud gaan

Rotterdam krijgt een Nachtloket

Politiek
09/12/2024, 08:25

Dure onderzoeken binnen een bestaande begroting van 800.000 euro hebben vastgesteld wat velen eerder al logisch vonden, namelijk dat er in Rotterdam erkenning moet komen voor nachtcultuur binnen het cultuurbeleid. Ook de conclusie dat de nacht fysiek toegankelijk moet zijn (met andere woorden: veilig) is niet uniek. Evenmin het tegengaan van discriminatoir deurbeleid. Terwijl het feit dat het OV en de taxi’s zich beter moeten aansluiten bij de upgrading van het nachtleven ook allesbehalve nieuw is. 

Nieuw is alleen dat Rotterdam een Nachtdienst gaat lanceren. Dat is een loket binnen de gemeente met vertegenwoordigers van verschillende gemeentelijke diensten en de Rotterdamse nachtraad. Bovendien komt er een Campagne Bruisend Nachtleven om die Nachtdienst te introduceren en verder wordt de Nachtraad erkent als belangrijke stakeholder. Hoeveel die campagne gaat kosten is nog niet bekend. 

Cultuurwethouder Kasmi brengt de totstandkoming van de nieuwe nachtcultuur met veel bombarie, maar het is per saldo ouwe koek, die dateert uit de tijd dat Aboutaleb nog geen burgemeester was. Het komt nu allemaal weer een beetje in herstel tot leven, omdat bekend is dat Aboutaleb geen nachtbraker was. Maar zelfs in de tijd van burgemeester Bram Peper was men op het stadhuis al dolenthousiast over een beter nachtleven in Rotterdam. De jongeren die dat destijds hebben gepromoot zijn overigens nu de oudere Rotterdammers, die bij het invallen van de duisternis uit angst niet meer buiten durven. 

 

‘’De nacht verwondert, verbindt, stimuleert ontmoeting en geeft daarnaast (opkomend) talent een podium. Een bruisend nachtleven maakt een stad een fijne plaats om te zijn, te komen en/of te wonen’’, staat er in de brief van cultuurwethouder Kasmi, die N8W8 R’dam vroeg om een Creative Footprint (CFP) te maken door het in Berlijn gevestigde Vibelab om zodoende een juist beeld te krijgen van de wensen voor Rotterdam. 

 

CFP is een onderzoeksproject van VibeLab en PennPraxis, verbonden aan de Universiteit van Pennsylvania. ‘’Zij hebben in Rotterdam de creatieve ruimtes en community’s onderzocht om te bekijken wat de culturele kracht en impact is van het muziek- en nachtleven op de stad’’, aldus Kasmi, die ook met de buidel rammelde voor Friends for Brands, die de campagne ontwikkelt. 

rotterdamse horeca in de nacht
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Rotterdam Airport gaat in 2028 maximaal 12 weken dicht  

Mobiliteit

In 2028 krijgt de start-landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een grote onderhoudsbeurt. Het werk is ingepland in de eerste helft van 2028 en duurt naar verwachting 6 tot 12 weken. Tijdens de werkzaamheden is de baan buiten gebruik. Rotterdam The Hague Airport heeft maar één start-landingsbaan, waardoor er tijdens de werkzaamheden dus... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Workshop Max Pechstein in de Kunsthal

Rotterdam

Ontdek in de tentoonstelling Max Pechstein in de Rotterdamse Kunsthal  Expression of Harony de kleurrijke schilderijen van de Duitse expressionistische schilder Max Pechstein: van helderblauwe watervallen en tropische bloemen tot krachtige portretten en herinneringen aan verre reizen. Ga hierna zelf aan de slag en schilder of krijt in de stijl van... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

1 op de 10 Nederlanders zonder reisverzekering op pad

Veiligheid

Nog altijd 9% van de Nederlanders reist zonder reisverzekering. Binnen deze groep vindt 16% een verzekering te duur, 13% vertrouwt op de zorgverzekering als het gaat om medische kosten in het buitenland – vaak ten onrechte – en een kwart denkt simpelweg voorzichtig genoeg te zijn om ongelukken te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van alarmcentrale... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.