Overslaan en naar de inhoud gaan

Rotterdam verAmerikaanst in rap tempo

Wonen
24/02/2025, 09:07

Ongemerkt veramerikaanst Rotterdam steeds verder. Als de door de gemeenteraad geaccepteerde sterhoogbouw op de hoek van het Hofplein en de Coolsingel (RISE), de 154 meter hoge toren van Lumière aan de Kruiskade-Lijnbaan en die van het oude postkantoor gereed zijn, ziet de stad er vanaf de Schiekade uit zoals op de foto. Tegen die tijd zijn de bouwwethouders Bas Kurvers (2018-2022) en Chantal Zeegers (2022-heden) en de bouwduwers Diederik van Dommelen (VVD) en Tim de Haan (D66) overal elders in het land burgemeester, en bestaat de kans dat deze foto hun werkkamers siert.

 

RISE gaat voor 1477 woningen zorgen. Lumière levert er 263 op. In beide torens komen een hotel, kantoren en horeca. Hoe lang precies een deel van het centrum van de stad hierdoor voor het verkeer onbegaanbaar zal zijn is onbekend, maar de Rotterdammers zijn dat (sinds 1946) inmiddels gewend. ‘’We rusten pas als de allerlaatste splinters van die lelijke wederopbouwpanden uit de stad verdwenen zijn’’, zei ooit de VVD-wethouder Tim Versnel toen hij nog raadslid was.

 

In dat kader was het opvallend dat er minder politieke partijen bezwaar hadden tegen de komst van RISE – met de sloop van het Pompenburgflat als pijnlijk gevolg – dan met het bouwen van de toren op het snijvlak van de Lijnbaan (winkelgebied), het Schouwburgplein (cultuur) en het Rotterdam Central District (hoofdzakelijk kantoren). 
GroenLinks, PvdA, PvdD, De Jongere Ouderen Unie (JOU), Volt, CU en BIJ1 zagen geen heil ‘’in dit monster’’, terwijl het nee voor de torens aan de Coolsingel die het stadhuis zullen wegschaduwen beperkt bleef tot de Partij voor de Dieren, SP en JOU. 
Bij de komst van RISE speelt vooral de sloop van het door velen als prachtig beoordeelde Pompenburgflat een negatieve rol en bovendien het ontheemden van ouderen. Het verdwijnen van het oude KLM-gebouw wordt daarentegen toegejuicht , omdat de bouw daarvan op die toplocatie altijd een kolossale misser is geweest (categorie noodbouw).

 

Het gaat trouwens goed met de bouwproductie in de stad. In de jaren hiervoor bleef men steken op 3000 woningen. Nu gaat bouwwethouder Chantal Zeegers de beoogde 3500 wel halen ondanks remmers als stikstof en hoge rentes. Dat neemt niet weg dat in vergelijking met andere grote steden Amsterdam nog steeds triomfater blijft. Dat ziet men vooral terug in eerdere cijfers. Tussen 2018 en 2024 bouwde Rotterdam 22.000 woningen en de hoofdstad 53.000.

Beoogde hoogbouw
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Rotterdam Airport gaat in 2028 maximaal 12 weken dicht  

Mobiliteit

In 2028 krijgt de start-landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een grote onderhoudsbeurt. Het werk is ingepland in de eerste helft van 2028 en duurt naar verwachting 6 tot 12 weken. Tijdens de werkzaamheden is de baan buiten gebruik. Rotterdam The Hague Airport heeft maar één start-landingsbaan, waardoor er tijdens de werkzaamheden dus... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Workshop Max Pechstein in de Kunsthal

Rotterdam

Ontdek in de tentoonstelling Max Pechstein in de Rotterdamse Kunsthal  Expression of Harony de kleurrijke schilderijen van de Duitse expressionistische schilder Max Pechstein: van helderblauwe watervallen en tropische bloemen tot krachtige portretten en herinneringen aan verre reizen. Ga hierna zelf aan de slag en schilder of krijt in de stijl van... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

1 op de 10 Nederlanders zonder reisverzekering op pad

Veiligheid

Nog altijd 9% van de Nederlanders reist zonder reisverzekering. Binnen deze groep vindt 16% een verzekering te duur, 13% vertrouwt op de zorgverzekering als het gaat om medische kosten in het buitenland – vaak ten onrechte – en een kwart denkt simpelweg voorzichtig genoeg te zijn om ongelukken te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van alarmcentrale... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.