Diergaarde Blijdorp voert de lijst aan van meest gewaardeerde vrijetijdsbestemmingen in Zuid-Holland. De Rotterdamse dierentuin laat daarmee andere grote namen als Madurodam en voetbalclub Feyenoord achter zich. Dit blijkt uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek 2024 van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor sinds 2006 ruim 191.000 Nederlanders zijn ondervraagd.
Zuid-Holland bezet de vierde plaats op de ranglijst van provincies met het sterkste vrijetijdsaanbod, dezelfde positie als vorig jaar. De provincie blinkt vooral uit in het aantal dagattracties. Naast Blijdorp en Madurodam behoren ook Duinrell, de Keukenhof, Drievliet en Avifauna tot de publiekstrekkers die landelijke bekendheid genieten.
Het evenementenaanbod in Zuid-Holland blijft echter achter bij andere provincies. Het North Sea Jazz Festival is weliswaar het populairste evenement van de regio, maar buiten Rotterdam slaagt alleen de CPC Loop in Den Haag erin om een plek in de provinciale top 50 te bemachtigen.
"Lokale overheden investeren in evenementen om tradities te behouden en de lokale cultuur te promoten," verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. "Deze investeringen hebben een positief effect op de populariteit van een provincie en het woongeluk van de inwoners." Hij wijst daarbij op het succes van Rotterdamse evenementen als de Marathon, het Zomercarnaval, het International Film Festival Rotterdam en het ABN AMRO Open tennistoernooi.
In de landelijke rangschikking van provincies met het sterkste vrijetijdsaanbod voert Friesland de lijst aan, gevolgd door Noord-Holland en Groningen. Drenthe steeg een plaats naar de vijfde positie, terwijl Limburg zakte naar plaats zes. Onderaan de lijst staat Flevoland, dat één plek verloor en nu de twaalfde positie bezet.
Het onderzoek, dat is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam, beoordeelt de reputatie en groeipotentie van Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector.