De gemeente Rotterdam heeft met succes bijna honderd werkzoekenden geholpen hun digitale vaardigheden te verbeteren. Dit blijkt uit een evaluatie van de 'Proeftuin Digitale Inclusie', een pilot die tussen mei 2023 en juni 2024 werd uitgevoerd.
Het project richtte zich op werkzoekenden met beperkte digitale vaardigheden. Bij de start kon minder dan de helft van de deelnemers e-mailen en wist slechts 40 procent om te gaan met DigiD. De deelnemers, waarvan tweederde vrouw en driekwart laagopgeleid, kregen cursussen aangeboden op verschillende niveaus.
Om de drempel te verlagen stelde de gemeente laptops beschikbaar die deelnemers een jaar lang konden lenen. Bijna driekwart van de deelnemers maakte hier gebruik van. De combinatie van cursussen en een leenlaptop bleek een succesvol recept. "Deelnemers voelen zich verantwoordelijk voor de laptop, leren deze goed kennen en kunnen thuis oefenen," aldus de projectgroep.
Hoewel het oorspronkelijke doel van 400 deelnemers niet werd gehaald, spreken betrokkenen van een geslaagd project. De meeste deelnemers verbeterden hun digitale vaardigheden en geven aan nu meer online te durven doen, zoals e-mailen, informatie zoeken en geld overmaken. Een deel voelt zich ook beter in staat om werk te zoeken.
De cursussen hadden bovendien een sociaal effect. Deelnemers waardeerden het om les te krijgen in een groep met mensen in een vergelijkbare situatie. Voor werkzoekenden die lang thuis zaten, hielp dit om uit hun isolement te komen.
Het project kende ook uitdagingen. Zo kwam de werving traag op gang en waren er problemen met de taalvaardigheid van sommige deelnemers. Ook bleek het lastig om het juiste niveau van digitale vaardigheden in te schatten, mede door zelfoverschatting en schaamte bij deelnemers.
De gemeente Rotterdam heeft besloten de proeftuin voort te zetten onder het Programma Digitale Inclusie. Een van de cursusaanbieders neemt de coördinerende rol op zich. De innovatieve aanpak, waarbij gemeente en externe partijen nauw samenwerkten, wordt gezien als voorbeeld voor andere trajecten.