Dit jaar viert de helft van de Nederlanders Sinterklaas, waarmee het feest een van de populairste tradities in Nederland blijft. Uit een peiling van Peil.nl onder 4.000 respondenten, uitgevoerd in opdracht van branchevereniging VBZ, blijkt dat de belangrijkste redenen om het feest te vieren gezelligheid, nostalgie en trouw aan traditie zijn. De zoete lekkernijen spelen een grote rol bij de viering. Strooigoed blijft het meest populair, met 27% van de consumenten die het kopen, gevolgd door chocoladeletters en andere chocoladeproducten (17%). De top vijf wordt verder aangevuld door gevulde speculaas (14%), amandelstaven (11%) en gewone speculaas (9%).
Ondanks de stijgende prijzen blijven consumenten trouw aan hun Sinterklaastradities. Meer mensen dan vorig jaar geven aan net zoveel lekkernijen te kopen als voorgaande jaren, een stijging van drie procentpunten. Veel consumenten zoeken naar manieren om kosten te besparen, zoals het letten op aanbiedingen (22%) en het kiezen voor huismerken. Tegelijkertijd blijken jongvolwassenen (18-24 jaar) gevoeliger voor A-merken, terwijl 65-plussers vaker profiteren van acties en aanbiedingen.
Een opvallend patroon is dat mensen met hogere inkomens minder op prijzen letten en ook vaker het Sinterklaasfeest vieren. Dit benadrukt het belang van aanbiedingen en betaalbare opties voor lagere inkomensgroepen om deze traditie in stand te houden.
Bij de consumptie van zoetwaren tijdens het feest wijst een grote meerderheid (meer dan 90%) op eigen verantwoordelijkheid. Jongeren onder de 25 jaar zien echter vaker een rol voor de overheid of het bedrijfsleven in het bevorderen van een gezonde consumptie. Dit draagvlak is onder oudere leeftijdsgroepen nauwelijks aanwezig.