Met de recente oplevering van het project PHS Rijswijk Rotterdam rijden er nu 28 treinen per uur tussen Den Haag en Rotterdam. Deze belangrijke mijlpaal binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) zorgt ervoor dat reizigers sneller op hun bestemming aankomen, met elke paar minuten een vertrekkende trein.
John Voppen, CEO van ProRail, toont zich enthousiast: "28 treinen per uur over dit stuk spoor. Dat is echt fantastisch en ik ben er megatrots op dat we dit samen met alle partijen voor elkaar gekregen hebben. In dit erg dichtbevolkte stuk Nederland is het openbaar vervoer nu nog sneller en betrouwbaarder en kunnen duizenden reizigers dag in dag uit duurzaam reizen."
Frederik Zevenbergen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland, benadrukt het belang van Station Schiedam Centrum: "Station Schiedam Centrum is een regionale hub waar treinen, metrolijnen, stads- en streekbussen samenkomen; een belangrijk overstapstation. Met de bijdrage van de provincie vonden we gezamenlijk een oplossing zodat intercity's in Schiedam kunnen blijven stoppen. Dat maakt het station nog aantrekkelijker en beter bereikbaar voor reizigers uit de hele regio."
De capaciteitsvergroting komt op het juiste moment. Het traject tussen Den Haag en Rotterdam behoort tot de drukste spoorverbindingen van Nederland en wordt dagelijks door duizenden reizigers gebruikt. De provincie Zuid-Holland kent een sterke groei, met een verwachte toename van ongeveer 400.000 nieuwe inwoners tot 2030. ProRail werkte voor dit project samen met de provincie Zuid-Holland, vervoerders, aannemers, ingenieursbureaus en andere overheden, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Met PHS Rijswijk-Rotterdam blijft de regio ook in de toekomst bereikbaar en aantrekkelijk voor wonen, werken en ondernemen. De partners hebben gezamenlijk de spoorverbinding voorbereid op de verwachte reizigersgroei, met als resultaat een duurzaam, veilig en betrouwbaar spoor voor iedereen.