Stena Line krijgt op het geheel nieuwe methanol-hybride RoRo-schip Stena Connecta twee rotorzeilen. De investering draagt bij aan de ambitie van Stena Line om de CO2-uitstoot met 30% te verminderen tegen 2030.
De Jinling Weihai-scheepswerf in China bouwt het schip met een lengte van 147 meter dat wordt uitgerust met twee 28x4 meter Norsepower Rotor Sails. Naar verwachting leveren die tot 9% brandstofbesparing op. De levering van het schip staat gepland in het vierde kwartaal van 2025.
Stena Line heeft een lange geschiedenis van innovatie en was in 2015 de eerste ferrymaatschappij die een schip op methanol liet varen, met de ombouw van de Stena Germanica. De toevoeging van Norsepower Rotor Sails versterkt haar positie als koploper in de verduurzaming van de scheepvaart.
Stena Line is één van Europa's meest toonaangevende ferry maatschappijen met 40 schepen en 20 routes in Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied en 26.000 afvaarten per jaar. Rotterdammers kennen Stena Line van de afvaarten in Hoek van Holland. Het bedrijf is familiebezit, werd opgericht in 1962 en heeft het hoofdkantoor in Göteborg. Stena Line heeft 6.100 werknemers en een jaarlijkse omzet van 19 miljard SEK.