Het zou niet gebeuren: geen uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport, schrijft Alfred Blokhuizen, de fanatieke tegenstander van de luchthaven. ‘’Dat was de afspraak met gemeenten en Provincie Zuid Holland. Maar wat blijkt? Via een omgevingsvergunning wordt nu alsnog de rode loper uitgerold voor forse groei. De tactiek? Stap voor stap de randvoorwaarden creëren, tot uitbreiding onvermijdelijk is.’’
Alfred Blokhuizen kan er zogezegd niet van slapen. ‘’Eerst ruimte voor meer kerosine (50% extra!), dan een bijna verdubbeling van het aantal passagiers, en uiteindelijk – verrassing – meer vliegbewegingen. En als er straks verzet komt stelt men: 'We hebben al zoveel geld geïnvesteerd, dat mogen we toch niet weggooien?' Oftewel geld gaat voor volksgezondheid en welzijn.’’
Terwijl alle ouderen in Rotterdam de luchthaven geweldig vinden en de naam Alfred Blokhuizen niet meer kunnen aanhoren, schrijft de voorzitter van de anti-luchthavenclub: ’’En wat doet het van B&W van Rotterdam? Ondanks eerdere beloftes knikken ze braaf ja en keurden een voorgenomen vergunningsverlening goed. Terwijl Schiphol krimpt, wordt RTHA klaargestoomd om die verloren slots op te vangen. Dit is geen administratieve aanpassing, dit is een groeiplan in vermomming.’’
Hij verder: ‘’Waarom blijft de politiek toekijken? Wie beschermt de belangen van omwonenden die nog meer herrie, uitstoot en overlast moeten slikken? Biokerosine klinkt groen, maar de beloofde fabrieken zijn er niet of zijn afgeblazen (Shell, terwijl deze fabrikant expliciet wordt genoemd in de vergunningaanvraag). Straks is het gewoon ouderwetse, sterk vervuilende kerosine die hier nog meer wordt verstookt.
Laten we ophouden met het spelletje. Het is keihard uitbreiding, ondanks dat de volksvertegenwoordiging dat niet wil". De feiten zijn helder: meer kerosine, meer passagiers, meer vluchten, meer lawaai, meer luchtvervuiling. Dit is het Lelystadscenario in het klein. De politiek heeft nu de kans om een streep te trekken. Want wie beslist hier eigenlijk? En van wie is de lucht, die we inademen nu eigenlijk?
"Provinciale Staten en gemeenteraden, wees geen marionetten van de luchtvaartlobby", is de oproep van de Bewonersvereniging BTV. Keur deze vergunning af en voorkom een voldongen feit. Het is tijd om te kiezen: beschermen we de bewoners in de regio of laten we het vliegveld dicteren wat er gebeurt? Want hoe je het wendt of keert, meer vliegtuigen betekent gewoon meer/vaker lawaai, meer slaapverstoringen, meer luchtvervuiling en dus meer menselijke luchtwegproblemen, ook al zijn die vliegmachines per stuk op papier zuiniger of minder lawaaierig.’’