Overslaan en naar de inhoud gaan

Terrasje pakken? Nederlanders ergeren zich aan lang wachten op de rekening

Participatie
11/04/2025, 13:07

Nu de zon zich weer vaker laat zien, maken horecaondernemers zich op voor een druk terrasseizoen. Nederlanders kunnen niet wachten om buiten te genieten van een hapje en een drankje. Naast vriendelijke bediening en lekker eten en drinken, speelt ook een soepele betaalervaring een grote rol. Zo geeft 1 op de 5 vaker fooi als het pinapparaat suggesties doet. Dit blijkt uit onderzoek van myPOS Nederland, leverancier van betaaloplossingen voor het mkb.

 

Lang wachten op de rekening, geen pinmogelijkheid of gedoe bij het splitten van de rekening kan ergernissen opleveren. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders zich vooral storen aan:
•    Niet kunnen pinnen (54%)
•    Lang wachten op de rekening (48%)
•    Opgejaagd worden met het pinapparaat (35%)
•    Geen mogelijkheid om de rekening te splitten (24%)
•    Zelf naar de bar moeten om af te rekenen (14%)
 

De resultaten laten zien dat het juiste betaalmoment draait om balans. Te lang wachten is irritant, maar gasten opjagen met het pinapparaat is bijna net zo vervelend. Ondernemers kunnen hierop letten door ervoor te zorgen dat de rekening niet eerder komt dan de bestelling.

 

Zodra de bediening met een mobiel pinapparaat langskomt, is een contactloze betaling in een paar seconden gepiept. Maar letten mensen in die snelheid nog wel op het bedrag dat ze afrekenen? Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders hier over het algemeen scherp op zijn: 82 procent controleert (bijna) altijd het bedrag op het pinapparaat. Vooral ouderen zijn waakzaam: 51 procent checkt het bedrag altijd, tegenover slechts 21 procent van de jongeren.

 

Ook regionaal zijn er verschillen. Inwoners van de gemeente Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (47%) controleren vaker hun pinbedrag dan mensen in de noordelijke provincies (37%). Toch controleert 1 op de 10 Nederlanders (11%) zelden het bedrag op het pinapparaat en betaalt zonder te kijken.

 

Nederlanders verschillen sterk in hun fooigedrag.
•    De grootste groep (44%) geeft een fooi van 5 tot 10 procent.
•    Een derde (30%) geeft een fooi lager dan 5 procent.
•    Bijna een kwart (23%) geeft helemaal geen fooi.
•    Slechts 3 procent geeft een fooi hoger dan 10 procent.

terrasje
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Rotterdam Airport gaat in 2028 maximaal 12 weken dicht  

Mobiliteit

In 2028 krijgt de start-landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een grote onderhoudsbeurt. Het werk is ingepland in de eerste helft van 2028 en duurt naar verwachting 6 tot 12 weken. Tijdens de werkzaamheden is de baan buiten gebruik. Rotterdam The Hague Airport heeft maar één start-landingsbaan, waardoor er tijdens de werkzaamheden dus... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Workshop Max Pechstein in de Kunsthal

Rotterdam

Ontdek in de tentoonstelling Max Pechstein in de Rotterdamse Kunsthal  Expression of Harony de kleurrijke schilderijen van de Duitse expressionistische schilder Max Pechstein: van helderblauwe watervallen en tropische bloemen tot krachtige portretten en herinneringen aan verre reizen. Ga hierna zelf aan de slag en schilder of krijt in de stijl van... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

1 op de 10 Nederlanders zonder reisverzekering op pad

Veiligheid

Nog altijd 9% van de Nederlanders reist zonder reisverzekering. Binnen deze groep vindt 16% een verzekering te duur, 13% vertrouwt op de zorgverzekering als het gaat om medische kosten in het buitenland – vaak ten onrechte – en een kwart denkt simpelweg voorzichtig genoeg te zijn om ongelukken te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van alarmcentrale... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.