Jaarlijks bezoeken ruim 20.000 mensen de Spoedeisende Hulp na een voetgangersongeval. Het merendeel van deze ongevallen wordt echter niet gezien als verkeersongeval omdat er geen rijdend voertuig bij betrokken is. Dit blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL. De Tweede Kamer besteedt tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid op 11 februari voor het eerst in jaren nadrukkelijk aandacht aan dit thema.
Bij 85 procent van de voetgangersongevallen gaat het om een enkelvoudig ongeval, zoals een val door een losliggende stoeptegel of een botsing met een obstakel. Slechts 15 procent van de ongevallen betreft een botsing met een rijdend voertuig zoals een auto of fiets. Deze enkelvoudige ongevallen leiden vaak tot ernstig en langdurig letsel.
Door de vergrijzing zal het aantal voetgangersongevallen naar verwachting de komende jaren toenemen. Dit brengt hoge medische en verzuimkosten met zich mee. Vooral ouderen lopen een verhoogd risico op enkelvoudige voetgangersongevallen. Bij de preventie van deze ongevallen spelen verschillende factoren een rol, waaronder de inrichting van de openbare ruimte, gedrag en gezondheid.
Om voetgangersongevallen te voorkomen is volgens VeiligheidNL een gecombineerde aanpak nodig waarbij wegbeheerders, gemeentelijke beleidsmakers, zorgverleners en voetgangers zelf betrokken zijn. De organisatie pleit ervoor om bij deze aanpak niet alleen te kijken naar ongevallen met voertuigen, maar ook nadrukkelijk aandacht te besteden aan enkelvoudige voetgangersongevallen.