Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel consumenten ervaren nog altijd problemen met bankdiensten

Werk & Inkomen
09/12/2024, 08:49

Een aanzienlijk aantal Nederlanders heeft moeite om zelfstandig gebruik te maken van bank- en betaaldiensten. Dit blijkt uit een recent onderzoek van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Ondanks maatregelen van banken om deze groepen beter te ondersteunen, blijven de effecten achter. Belangenorganisaties roepen op tot een krachtigere aanpak om de kloof tussen banken en kwetsbare groepen te overbruggen.

 

Uit het rapport blijkt dat 18% van de Nederlanders niet zelfstandig een betaalrekening kan openen. Daarnaast geeft 23% aan dat ze geen hulp zoeken bij bankgerelateerde vragen, vaak door een gebrek aan kennis of angst om fouten te maken. Het gebruik van digitale bankdiensten, zoals bank-apps, is voor sommige mensen een struikelblok, bijvoorbeeld omdat ze een verouderde smartphone hebben.

 

De problemen treffen vooral ouderen, mensen met een beperking, laaggeletterden en mensen met een migratieachtergrond. Voor deze groepen is het zelfstandig regelen van betaalzaken vaak een uitdaging. Naast digitale drempels spelen ook praktische obstakels een rol, zoals de afnemende beschikbaarheid van geldautomaten en het sluiten van lokale bankfilialen. Telefonische hulplijnen worden eveneens als ontoereikend ervaren.

 

Banken hebben al verschillende maatregelen genomen, zoals het aanbieden van telefonische ondersteuning, voorlichtingsbijeenkomsten en bankinformatiepunten in bibliotheken. Hoewel deze inspanningen worden gewaardeerd, vinden belangenorganisaties dat het tempo en de impact van deze maatregelen onvoldoende zijn. De behoefte aan persoonlijke en toegankelijke dienstverlening blijft groot.

 

Het onderzoek brengt ook een ander opvallend punt naar voren: veel consumenten, ongeacht hun achtergrond, vinden de banktarieven te hoog. Stijgende kosten leiden tot groeiende ontevredenheid, vooral omdat veel klanten ervaren dat zij minder service terugkrijgen. Belangenorganisaties benadrukken dat betaalbaarheid een cruciaal onderdeel is van toegankelijkheid en roepen banken op hier meer aandacht aan te besteden.

 

Het MOB, een overlegplatform waarin zowel maatschappelijke organisaties als financiële dienstverleners vertegenwoordigd zijn, dringt aan op verdere actie. Organisaties zoals de Consumentenbond, ANBO-PCOB en Ieder(in) hebben zich achter deze oproep geschaard. Ze benadrukken dat een inclusieve aanpak nodig is om ervoor te zorgen dat iedereen volwaardig kan deelnemen aan het betalingsverkeer.

oudere man met mobiel op bank
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Kinderombudsman wil betekenisvolle participatie kinderburgemeester Rotterdam

Rotterdam

De Kinderombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR) heeft zorgen geuit over de nieuwe opzet van de kinderburgemeester en kinderraad in Rotterdam. In een brief aan de gemeenteraad vraagt ombudsman Stans Goudsmit concrete waarborgen voor betekenisvolle kinderparticipatie.Het College van B&W stuurde op 8 april een brief over de voortzetting van de... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Nieuwe MyMoney app geeft Nederlanders grip op pensioentoekomst 

Werk & Inkomen

De invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zorgt voor meer onzekerheid over de financiële toekomst van Nederlanders. Velen vragen zich af hoeveel pensioen zij kunnen verwachten en wat hun huidige financiële waarde is. De financiële MyMoney app biedt een oplossing door volledig inzicht te geven in persoonlijke geldzaken, van woningwaarde en... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam bundelt krachten in ‘Rotterdams Goed Wonen’  

Wonen

Rotterdam lanceert het programma ‘Rotterdams Goed Wonen’, een nieuwe, krachtige aanpak om woonproblemen in kwetsbare wijken doeltreffender aan te pakken. Gemeente, woningcorporaties, politie, zorgpartners en andere betrokkenen werken intensief samen om misstanden in woningen – van overbewoning tot achterstallig onderhoud – aan te pakken en de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.