Overslaan en naar de inhoud gaan

VVD: Marktkooplieden mogen gewoon de zero-emissiezone in

Rotterdam
02/01/2025, 09:37

Voor marktkooplieden telt de invoering van de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtwagens in Rotterdam niet. Ze mogen komende zaterdagmorgen allemaal met hun eigen busjes (oud of nieuw) de stad inrijden om hun geld te verdienen. Dat was al bevestigd door de voormalige verkeerswethouder (en huidige staatssecretaris) Karremans en zijn opvolger Lansink-Bastemeijer deed dat opnieuw in een brief aan de Koninklijke Centrale Vereniging Ambulante Handel, die zich ernstig zorgen maakt over de financiële stabiliteit in haar branche. De invoering van een zero-emissiezone betekent namelijk dat kleine ondernemers op hoge kosten worden gejaagd. 


Karremans en Lansink-Bastemeijer zijn beiden van de VVD, maar hun partij is wel akkoord met de zero-emissiezone die moet meehelpen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en de CO2-uitstoot moet verminderen. De maatregel wordt vanaf nu in zestien gemeenten  ingevoerd. Andere steden volgen, tot een totaal van dertig. In Zuid-Holland zijn dat naast Rotterdam ook Delft, Den Haag, Dordrecht en Leiden. Een zere-emmissiezone is – in tegenstelling tot een milieuzone – een gebied waar alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s mogen rijden. 

 

De Koninklijke Centrale Vereniging Ambulante Handel somde een jaar geleden in een brief aan de Rotterdamse wethouder een aantal punten op waarom het voor marktondernemers onmogelijk zou zijn om te voldoen aan de eisen van de zero-emissiezone. Vergelijkbare punten werden ook benoemd tijdens een latere bijeenkomst voor marktondernemers ‘’en daarom heb ik besloten dat marktondernemers vanaf 1 januari 2025 toegang hebben tot de zone en daarmee de locatie van de markten’’, antwoordde Karremans. 

Tegelijkertijd besloot hij met de Rotterdamse Markt Adviescommissie in gesprek te gaan om gezamenlijk tot concrete afspraken te komen over invoering van de zone voor marktondernemers en de voorwaarden waaronder dat mogelijk is. Met andere woorden: het is dus geen algehele ontheffing voor marktondernemers tot 2030. ‘’Rotterdam kiest voor een aanpak, samen met marktondernemers, om de komende jaren concrete stappen te zetten in wat wel mogelijk is. Zodat ook de marktondernemers overstappen naar uitstootvrij vervoer op het moment dat het mogelijk is.’’

markt rotterdam
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Rotterdam Airport gaat in 2028 maximaal 12 weken dicht  

Mobiliteit

In 2028 krijgt de start-landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een grote onderhoudsbeurt. Het werk is ingepland in de eerste helft van 2028 en duurt naar verwachting 6 tot 12 weken. Tijdens de werkzaamheden is de baan buiten gebruik. Rotterdam The Hague Airport heeft maar één start-landingsbaan, waardoor er tijdens de werkzaamheden dus... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Workshop Max Pechstein in de Kunsthal

Rotterdam

Ontdek in de tentoonstelling Max Pechstein in de Rotterdamse Kunsthal  Expression of Harony de kleurrijke schilderijen van de Duitse expressionistische schilder Max Pechstein: van helderblauwe watervallen en tropische bloemen tot krachtige portretten en herinneringen aan verre reizen. Ga hierna zelf aan de slag en schilder of krijt in de stijl van... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

1 op de 10 Nederlanders zonder reisverzekering op pad

Veiligheid

Nog altijd 9% van de Nederlanders reist zonder reisverzekering. Binnen deze groep vindt 16% een verzekering te duur, 13% vertrouwt op de zorgverzekering als het gaat om medische kosten in het buitenland – vaak ten onrechte – en een kwart denkt simpelweg voorzichtig genoeg te zijn om ongelukken te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van alarmcentrale... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.