Vanaf 2028 zal APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) zeeschepen voorzien van walstroom, een belangrijke stap in de verduurzaming van de Rotterdamse haven. Het bedrijf heeft hiervoor een overeenkomst getekend met Rotterdam Shore Power, een samenwerking tussen Havenbedrijf Rotterdam en Eneco. Door schepen aan te sluiten op walstroom, wordt de uitstoot van CO2 met bijna 7.000 ton per jaar verminderd. Daarnaast zal de uitstoot van stikstof en fijnstof ook aanzienlijk dalen. Schepen zullen jaarlijks zo’n 13.000 MWh aan schone energie gebruiken tijdens hun verblijf aan de terminal.
Deze overeenkomst is het resultaat van jarenlange voorbereiding en samenwerking tussen Rotterdam Shore Power en APMT MVII. Naar verwachting zullen de eerste schepen vanaf 2028 gebruik kunnen maken van de walstroomfaciliteiten, ruim op tijd voor de Europese regelgeving die walstroom voor containerschepen verplicht stelt in 2030.
De aanleg van walstroom sluit aan bij de ambitie van APMT MVII om de meest duurzame en efficiënte toegangspoort van Europa te worden. Harold Kunst, CEO van APMT MVII, noemt de overstap naar walstroom een logische stap in de wereldwijde strategie om de uitstoot van de maritieme sector te verminderen. “Deze samenwerking met Rotterdam Shore Power is essentieel in onze gezamenlijke ambitie om de haven van Rotterdam een wereldwijde voorloper te maken op het gebied van duurzaamheid,” aldus Kunst.
Ook Rotterdam Shore Power onderstreept het belang van de samenwerking. Ina Barge en Tiemo Arkesteijn, directeuren van Rotterdam Shore Power, benadrukken dat de toevoeging van APMT MVII als derde deepsea terminal aan hun walstroomportfolio een belangrijke stap is in het verminderen van de uitstoot en het verduurzamen van de Rotterdamse haven.
Walstroom biedt niet alleen milieutechnische voordelen, maar zorgt er ook voor dat schepen die aan de kade liggen geen lawaai maken. Brigit Gijsbers, plaatsvervangend directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ziet dit als een belangrijke vooruitgang in het duurzamer maken van de haven.
APMT MVII is al een CO2-emissievrije terminal, waar gebouwen en terreinen energiezuinig zijn en milieuvriendelijke technologieën worden gebruikt. De terminal maakt onder andere gebruik van volledig elektrische Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV’s) die containers vervoeren op groene stroom, opgewekt door windenergie. Deze voertuigen dragen bij aan het duurzame karakter van de terminal en veroorzaken minimale geluidsoverlast.
Met de invoering van walstroom zet de Rotterdamse haven opnieuw een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst.
Foto: Ina Barge (RSP), Harold Kunst (AMPT MVII) en Tiemo Arkesteijn (RSP).