Winkelgedrag verandert naarmate mensen ouder worden. Met een groeiend aantal ouderen wordt het voor retailers en fabrikanten steeds belangrijker om rekening te houden met deze consumentengroep. Maar wat betekent ouder worden precies voor winkelvoorkeuren en koopgedrag?
Linda van Rijn, verantwoordelijk voor Category Management bij de internationale consumentenpanelorganisatie YouGov, onderzocht dit vraagstuk tijdens haar promotietraject aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM. Ze ontdekte onder meer dat ouderen vaker kleine, lokale supermarkten bezoeken, per aankoop minder kopen (zelfs als dit duurder uitvalt) en minder geneigd zijn om nieuwe producten uit te proberen.
In het eerste deel van haar onderzoek, dat op de website van de universiteit gepubliceerd is, ontdekte Van Rijn dat oudere consumenten tot hun 69e relatief vaak naar de supermarkt gaan, maar per bezoek minder kopen. Na deze leeftijd begint ook de bezoekfrequentie af te nemen. Naarmate mensen ouder worden, blijft hun boodschappenmandje klein en wordt winkelen een minder frequente activiteit.
Een ander opvallend inzicht uit haar onderzoek is dat de loyaliteit aan een favoriete supermarkt afneemt naarmate mensen ouder worden. Dit patroon wordt zichtbaar wanneer mensen halverwege de zeventig zijn. Dit is verrassend, omdat oudere consumenten vaak geassocieerd worden met vaste routines en gewoonten. Mobiliteit speelt hierin een sleutelrol: kleinere, nabijgelegen winkels winnen aan populariteit bij senioren, omdat bereikbaarheid steeds belangrijker wordt.
Een andere interessante bevinding is dat aanbiedingen minder invloed hebben op ouderen. Dit komt deels doordat andere aankoopcriteria, zoals gemak en kwaliteit, belangrijker worden naarmate consumenten ouder worden. Lees hier verder.