Het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto's in Zuid-Holland is in 2024 met 18% gestegen. Hiermee ligt de groei net onder het landelijk gemiddelde van 22%, maar blijft Zuid-Holland veruit de provincie met de meeste laadpunten. Dit blijkt uit een analyse van recente cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door het Platform Elektrisch Rijden Nederland.
Aan het einde van 2024 telde Zuid-Holland 33.038 publieke laadpunten, veruit het hoogste aantal van alle provincies in Nederland. Deze groei heeft geleid tot een verdere verbetering van de verhouding auto's per laadpunt: van 61 in 2023 naar 50 in 2024. Dit betekent dat Zuid-Holland de beste laadinfrastructuur van Nederland heeft, wat essentieel is gezien de hoge bevolkingsdichtheid en het grote aantal elektrische voertuigen in de regio.
In vergelijking met andere provincies is de laaddichtheid in Zuid-Holland uitzonderlijk gunstig. Ter illustratie: Noord-Holland heeft 60 auto's per laadpunt, Utrecht 72 en Gelderland 95. Zuid-Holland laat zien hoe een goed uitgeruste provincie kan bijdragen aan de groei van elektrisch rijden en het verminderen van uitstoot in stedelijke gebieden.
Stedelijke gebieden zoals Rotterdam, Den Haag en Leiden hebben een hoge concentratie publieke laadpunten, omdat veel bewoners geen eigen oprit of parkeerplaats hebben en op straat moeten opladen. Hierdoor zijn zij vaker afhankelijk van publieke laadpunten. Ook in de omliggende gemeenten en kleinere steden groeit de laadinfrastructuur gestaag, waardoor de provincie goed voorbereid is op de toekomstige elektrificatie van het wagenpark.
Iedere nieuw verkochte auto moet vanaf 2035 uitstootvrij zijn. Het is de verwachting dat de meeste nieuwe auto’s elektrisch zullen zijn. Dit betekent dat iedereen, overal in Nederland, straks makkelijk moet kunnen opladen. Volgens experts zal één publiek laadpunt in de toekomst zeven tot acht elektrische auto’s moeten bedienen. Zuid-Holland heeft met de huidige groei een grote stap gezet, maar verdere uitbreiding blijft noodzakelijk.