De provincie Zuid-Holland zet het onderhoud van negentig bruggen en sluizen in één mega onderhoudscontract dat zich gaan uitstekken over een periode van maar liefst tien jaar. Het gaat om een bedrag van 50 miljoen. Het zichtbare traject loopt van de Hartelbrug in Rotterdam tot enkele Utrechtse bruggen over het Merwedekanaal.
Carla Weber, directeur van het domein uitvoering bij de provincie Zuid-Holland en Chris Haakman, projectleider van de aanbesteding, verwachten dat met deze stunt zowel specialistische bedrijven als grote bouwers zich zullen melden. Weber spreekt in dat verband in termen van bussen vol.
Haakman is realistischer: "We denken dat er zes à acht partijen in de markt zijn, inclusief aannemerscombinaties, die dit werk kunnen uitvoeren. Er zitten veel disciplines in het dagelijks onderhoud en gepland onderhoud: werktuigbouw, elektrotechniek, civiel, ICT, en advies over het beheren van het areaal. Voorheen deelden we dat op per discipline. We gaan nu van twaalf contracten naar één overkoepelend contract. Niet alleen specialistische, ook grote partijen tonen interesse in deze geïntegreerde onderhoudscontracten."
Het aantal storingen valt over het algemeen mee: zo’n 600 per jaar op alle 200.000 keren dat de bruggen open- of dichtgaan. Maar een storing kan het verkeer in een halve stad platleggen. Daarom zoekt men een nieuwe aannemer die op den duur het onderhoudsregime naar eigen inzicht gaat verbeteren, zodat er minder storingen gebeuren en kunstwerken langer meekunnen.