Een vraag voor de gemeente? Stap dan eens de wijkhub aan het Mathenesserplein binnen. Elke donderdag is Jiska er om u te helpen of adviseren. ‘Het is fijn als je mensen kunt helpen met hun vraag.’
Jiska werkt bij 14 010. Dit is het telefoonnummer van de gemeente. Mensen kunnen dit nummer bellen als ze een vraag hebben of iets willen melden. ‘Maar soms vinden mensen het fijner om gewoon ergens naartoe te gaan om hun vraag te stellen’, weet Jiska.
Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen voor wie het Nederlands niet de eerste taal is. ‘Als ik zo iemand aan de lijn krijg, voel ik soms de frustratie omdat ze zich niet goed kunnen uitdrukken. En dan kan ik hen ook niet helpen.’
Dat gaat in de wijkhub een stuk beter. Zo vertelt Jiska over de van oorsprong Portugese vrouw die net nog de hub bezocht. ‘Ze had hulp nodig bij het aanvragen van een parkeervergunning. Als ik haar aan de telefoon had gehad, had ik haar nooit kunnen helpen. Nu hebben we gewoon samen de aanvraag ingevuld.’
Maar even de wijkhub binnenstappen is natuurlijk voor veel meer mensen ‘een uitkomst’, zegt Jiska. ‘Ook voor Rotterdammers die gewoon graag persoonlijk contact hebben. Of mensen die digitaal niet zo handig zijn. Of stel, je moet iets uitprinten voor een aanvraag of wijziging en je hebt helemaal geen printer.’
Mensen kunnen voor allerlei vraagstukken bellen naar 14 010 óf dus de wijkhub aan het Mathenesserplein binnenstappen. Jiska zegt dan ook lachend: ‘Ik weet inmiddels over héél véél onderwerpen een beetje. Van welke vaccinaties je voor welk land nodig hebt tot hoe het zit met vakantiegeld als je in de bijstand zit.’
Natuurlijk kennen medewerkers van 14 010 niet alle gemeentelijke informatie uit hun hoofd. Om vragen van bewoners te beantwoorden, maken ze gebruik van een hele grote digitale kennisbank. Deze heet RoWiki. Dit is een soort encyclopedie die steeds wordt bijgewerkt.
Voor Jiska is het vooral de afwisseling die het werk interessant maakt. ‘Soms moet je echt even met mensen meedenken, omdat ze met een iets complexere vraag komen. Dat vind ik altijd interessant. En tegelijkertijd zijn de eenvoudigere vraagstukken ook leuk. Want wat voor ons simpel is, is voor bewoners soms heel lastig of moeilijk. En het is gewoon fijn als je mensen kunt helpen met hun vraag.’
Meer informatie:
De wijkhub aan het Mathenesserplein 100 is geopend van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 16.00 uur. Elke donderdag van 9.30 en 14.00 uur is Jiska er om vragen van bewoners te beantwoorden. Meer weten over de gemeentelijke wijkhubs? Kijk dan op rotterdam.nl/wijkhub.