In een woongebouw aan de Söderblomplaats in Rotterdam-Ommoord zijn vijf liften gerenoveerd. Het complex bestaat uit vijf entrees met elk een eigen lift en telt acht woonlagen. Omdat er geen verbinding is tussen de entrees, is iedere bewoner aangewezen op één specifieke lift. De werkzaamheden zijn uitgevoerd binnen een periode van zes maanden.
De Vereniging van Eigenaren sloot eerder een overeenkomst met de leverancier TKE, waarbij werd gekozen voor een aanpak waarbij alle liften direct na elkaar zouden worden gerenoveerd. Oorspronkelijk stond een gefaseerde vernieuwing gepland over meerdere jaren, maar met een gezamenlijke opdracht werd afgeweken van die opzet.
Om de periode van liftstilstand van telkens ongeveer twee weken per lift te overbruggen, trof de VvE enkele maatregelen. Op de trappenhuizen werden rustpunten ingericht, er kwamen afspraken met een supermarkt om bovenwoningen te beleveren en de politiemeldkamer werd geïnformeerd voor eventuele calamiteiten. De bewoners maakten zelf ook plannen, variërend van tijdelijk verblijf elders tot het aanpassen van dagelijkse routines.
De monteurs die het werk uitvoerden waren afkomstig van het bedrijf dat de liften eerder ook had gebouwd en onderhouden. In de jaren voor de renovatie werden onderdelen opgeslagen om eventuele leveringsproblemen te beperken. Tijdens het renovatietraject was er volgens betrokkenen sprake van een strakke planning, waarbij de aangekondigde tijdschema’s zijn aangehouden.
Het project werd op vrijdag 13 juni afgesloten met een bijeenkomst voor bewoners en uitvoerenden. Daarmee kwam er een formeel einde aan het traject waarin alle vijf de liften zijn vernieuwd.