Overslaan en naar de inhoud gaan

Rotterdam moet in 2050 de meest weerbare haven zijn

Rotterdam
27/11/2025, 10:50

In 2050 is Rotterdam de meest concurrerende, duurzame en weerbare haven van Europa. Het stadsbestuur van Rotterdam is ervan overtuigd. Een veilige en innovatieve haven, van onmisbare waarde voor onze economie en strategische autonomie, ingebed in een gezonde leefomgeving.

 

Om dit toekomstbeeld te realiseren, zijn de komende jaren intensieve publiek-private samenwerking en een aantrekkelijk investeringsklimaat van doorslaggevend belang. Dat en meer staat in de Havenvisie 2050, die dinsdag is aangeboden aan de gemeenteraad en binnenkort door de raad wordt besproken en vastgesteld.


In de nieuwe visie streeft de Rotterdamse haven ernaar om in 2050 klimaatneutraal te zijn en een grote bijdrage te leveren aan de circulaire samenleving. Door de sterke clusters van bedrijven en (achterland)verbindingen speelt de haven ook nog steeds een sleutelrol in het waarborgen van leverings- en energiezekerheid voor tal van producten die dagelijks nodig zijn. Door nieuwe vervoersconcepten, beter gebruik van artificiële intelligentie en onder meer circulaire productie liggen hier juist voor de Rotterdamse haven unieke kansen om concurrerender en schoner te worden.


Door geopolitieke ontwikkelingen en dreigingen is ‘wendbaar en weerbaar’ een relatief nieuw, maar belangrijk thema in de nieuwe Havenvisie. Spreiding van de import uit verschillende landen en een sterke circulaire industrie verkleinen de afhankelijkheid van specifieke landen. Import van hernieuwbare energie en meer opwek via bijvoorbeeld wind op zee draagt bij aan energiezekerheid. Digitale systemen moeten optimaal worden beschermd tegen kwaadwillenden. Flexibel schakelen tussen modaliteiten beperkt de impact van verstoringen in de logistieke keten.


De andere vier thema’s in de Havenvisie 2050 zijn:
•    Slimme & schone logistiek. Met slimme systemen zorgt de haven in 2050 voor een grotere leveringszekerheid, energiezekerheid en economische welvaart. Lading, vervoersmiddelen en infrastructuur zijn digitaal verbonden en hebben slimme sensoren die met elkaar communiceren. Algoritmes kiezen voortdurend de beste transportroutes en er zijn onbemande voer- en vaartuigen.
•    Industrie: concurrerend, klimaatneutraal en circulair. De Rotterdamse industrie transformeert de komende 25 jaar naar een hub voor circulaire grondstoffen en halffabricaten, allerlei vormen van duurzame energie en strategische (kritieke) materialen. Dat is belangrijk voor de autonomie van Nederland en Europa. Fossiele grondstoffen worden tot een minimum beperkt, maar verdwijnen waarschijnlijk niet volledig.
•    Kwaliteit leefomgeving, natuur en milieu: ten opzichte van 2025 is flinke vooruitgang geboekt. In 2050 draagt de Rotterdamse haven bij aan een gezonde leefomgeving, zonder dat dit ten koste gaat van de mogelijkheden voor bedrijven om te ondernemen. Dat kan door bijvoorbeeld het gebruik van schone brandstoffen en walstroom. Door publiek-private samenwerking is het aantal woningen in de regio toegenomen.
•    Toekomstbestendige arbeidsmarkt. De haven blijft een grote en aantrekkelijke werkgever, maar wordt diverser. Ook is de haven beter bereikbaar dankzij nieuwe vervoersconcepten.
 

De aangeboden Havenvisie 2050 is een lonkend vergezicht voor de ontwikkeling van de haven. Die ambitie vraagt om actie. Allereerst is een veel aantrekkelijker investeringsklimaat nodig, met bijvoorbeeld vergelijkbare energiekosten als in onze buurlanden. Anders investeren bedrijven ergens anders in de industrie van de toekomst. Ook aanleg en modernisering van infrastructuur en versterking van de arbeidsmarkt zijn hard nodig. Tenslotte overleggen we binnen het samenwerkingsverband NOVEX Rotterdamse haven over hoe we het ruimtegebrek kunnen oplossen.


De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf initieerden de Havenvisie 2050 en stelden deze op, in samenwerking met de provincie Zuid-Holland, de Rijksoverheid en Deltalinqs. Ook leverden meer dan 100 bedrijven, overheidsinstanties, kennisinstellingen en belangenorganisaties waardevolle input. Daarnaast vertelden inwoners en jongeren uit de regio wat zij belangrijk vinden voor de toekomst van de haven. De gemeenteraad buigt zich de komende weken over de visie en besluit over de definitieve vaststelling.

haven voor achtergrondartikel.
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde interviews

Het geheim van de Klusbus in de wijk

Rotterdam

Dagelijks rijdt de Klusbus van Villa Vonk door de wijk. Achter het stuur: Jan Wijnen, vaak samen met een andere vrijwilliger. Ze doen kleine klusjes voor senioren.Jan en zijn collega’s komen vooral bij senioren en kwetsbare bewoners. Mensen die vroeger alles zelf deden, maar dat niet meer kunnen door ouderdom, ziekte of een beperking. ‘Het zijn vaak... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Wat is Take-a-Way? De Harmonie weet het.

Rotterdam

Elke vrijdag stroomt de werkruimte op de begane grond van De Harmonie vol. Dan is het tijd voor Take-a-Way. Verschillende bewoners komen samen, delen verhalen, ontwerpen producten én drinken koffie. Want zo is het ooit begonnen. Take-a-Way, oftewel: neem een weg. En dat doen de bewoners van de creatieve buurtgroep. ‘We bespreken wat er speelt en... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam moet in 2050 de meest weerbare haven zijn

Rotterdam

In 2050 is Rotterdam de meest concurrerende, duurzame en weerbare haven van Europa. Het stadsbestuur van Rotterdam is ervan overtuigd. Een veilige en innovatieve haven, van onmisbare waarde voor onze economie en strategische autonomie, ingebed in een gezonde leefomgeving. Om dit toekomstbeeld te realiseren, zijn de komende jaren intensieve... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.