Het stadsbestuur van Rotterdam moet in samenwerking met politie en OM onderzoeken op welke wijze vaker, sneller en steviger voertuigen van verkeersaso's in beslag kunnen worden genomen.
Het gaat daarbij om een werkwijze naar Brussels voorbeeld – politie en OM trekken daar samen op - met zichtbare handhavingsacties. Er zit tempo achter, want eind van het jaar moeten de resultaten van het onderzoek bekend zijn.
Verkeersaso’s – in Rotterdam veelal dezelfde, en ook duidelijk hoorbaar, vooral bij bruiloften - zijn het stokpaardje van de VVD. Zij zorgen voor overlast, in de meeste gevallen op de Meent, Witte de Withstraat, Nesselande en de Esch.
‘’Met bestaande juridische instrumenten is handhaving mogelijk, zoals tijdelijk aan de ketting, verbeurdverklaring bij recidive, en het inzetten van artikel 164 WW bij gevaarlijk rijgedrag’’, aldus raadslid Van Groningen, die preventie belangrijk vindt, maar repressieve maatregelen essentieel om de norm daadwerkelijk te herstellen. ‘’Bezit afpakken is voelbaar en werkt als krachtige boodschap: wie zich misdraagt, raakt zijn speeltje kwijt.’’
BIJ1, PvdA, GroenLinks en Volt zijn er als enige op tegen.