Overslaan en naar de inhoud gaan

'AI in de zorg: verantwoord inzetten met oog voor menselijke waarden'

Zorg
18/10/2024, 11:40

De aandacht voor kunstmatige intelligentie (AI) in de zorg groeit, en dat is een positieve ontwikkeling, zegt Henk Herman Nap, expert bij Vilans, de Kennisorganisatie voor zorg en ondersteuning. 

 

De aandacht voor kunstmatige intelligentie (AI) in de zorg groeit, en dat is een positieve ontwikkeling, zegt Henk Herman Nap, expert bij Vilans. AI kan bijdragen aan het verminderen van administratieve lasten en het verbeteren van zorgprocessen, zoals spraakgestuurd rapporteren en woordvoorspelling. Dit soort technologieën kunnen tijd besparen en de kwaliteit van rapportages verbeteren. Daarnaast worden zorgondersteunende robots, vooral in de langdurige en ouderenzorg, steeds meer ingezet dankzij AI.

 

Toch is AI niet de magische oplossing voor alle problemen in de zorg. Hoewel AI veel taken kan ondersteunen, is er nog veel ontwikkeling nodig voordat het bijvoorbeeld simpele fysieke zorgtaken kan overnemen. Bovendien brengt AI ook risico’s met zich mee. Zo kan een systeem dat vroegtijdig een val detecteert nuttig zijn, maar het risico bestaat dat zorgverleners te veel vertrouwen op de technologie en daardoor minder goed zelf in de gaten houden hoe het met een cliënt gaat. Aanleiding voor het commentaar is de aankondiging van de minister voor zorg dat ze zwaar wil inzetten op AI als oplossing voor personeelstekorten.

 

Volgens Nap komt het aan op het slim inzetten van AI, zonder de menselijke verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. Het is belangrijk dat zorgverleners blijven nadenken en niet blind vertrouwen op technologie, hoe handig die ook is. De integratie van AI in de zorg vraagt om aanpassingen in werkwijzen, wat tijd, aandacht en nieuwe vaardigheden vereist. Deze veranderingen komen echter niet vanzelf en moeten bewust worden ingevoerd in de dagelijkse zorgpraktijk.

 

Om de voordelen van AI optimaal te benutten, is het cruciaal dat er ruimte wordt gemaakt voor zorgprofessionals om ervaringen met AI te delen en van elkaar te leren. Daarnaast is structurele financiering voor digitale zorgprocessen belangrijk, vooral voor die technologieën waarvan de waarde al is bewezen. Tegelijkertijd moet er blijvend worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe digitale innovaties die zorg en ondersteuning verbeteren.. AI kan bijdragen aan het verminderen van administratieve lasten en het verbeteren van zorgprocessen, zoals spraakgestuurd rapporteren en woordvoorspelling. Dit soort technologieën kunnen tijd besparen en de kwaliteit van rapportages verbeteren. Daarnaast worden zorgondersteunende robots, vooral in de langdurige en ouderenzorg, steeds meer ingezet dankzij AI.

 

Toch is AI niet de magische oplossing voor alle problemen in de zorg. Hoewel AI veel taken kan ondersteunen, is er nog veel ontwikkeling nodig voordat het bijvoorbeeld simpele fysieke zorgtaken kan overnemen. Bovendien brengt AI ook risico’s met zich mee. Zo kan een systeem dat vroegtijdig een val detecteert nuttig zijn, maar het risico bestaat dat zorgverleners te veel vertrouwen op de technologie en daardoor minder goed zelf in de gaten houden hoe het met een cliënt gaat.

 

Volgens Nap komt het aan op het slim inzetten van AI, zonder de menselijke verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. Het is belangrijk dat zorgverleners blijven nadenken en niet blind vertrouwen op technologie, hoe handig die ook is. De integratie van AI in de zorg vraagt om aanpassingen in werkwijzen, wat tijd, aandacht en nieuwe vaardigheden vereist. Deze veranderingen komen echter niet vanzelf en moeten bewust worden ingevoerd in de dagelijkse zorgpraktijk.

 

Om de voordelen van AI optimaal te benutten, is het cruciaal dat er ruimte wordt gemaakt voor zorgprofessionals om ervaringen met AI te delen en van elkaar te leren. Daarnaast is structurele financiering voor digitale zorgprocessen belangrijk, vooral voor die technologieën waarvan de waarde al is bewezen. Tegelijkertijd moet er blijvend worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe digitale innovaties die zorg en ondersteuning verbeteren.

robot
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Metropoolregio Rotterdam Den Haag zet in op economie en mobiliteit

Mobiliteit

De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee belangrijke toekomstplannen goedgekeurd. Het gaat om plannen voor de economie en het verkeer in de regio. Op 12 september beslist het algemeen bestuur definitief over deze plannen. Na die beslissing kunnen gemeenteraden hun mening geven over de plannen. Begin 2026 worden... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Honderden ouderen blijven dagelijks onnodig lang in ziekenhuis

Zorg

Circa een op de vier ouderen die medisch klaar zijn om het ziekenhuis te verlaten, moet noodgedwongen langer blijven omdat de nazorg nog niet geregeld is. Dit schrijft Trouw op basis van een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie (NVKG).Per dag moeten honderden ouderen in het ziekenhuisbed blijven wachten tot thuiszorg kan komen of... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Ouderenzorgakkoord ondertekend: zorg beschikbaar nu en in de toekomst

Zorg

Zestien organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning en zorg van ouderen hebben het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) bekrachtigd. Hiermee betuigen zij officieel hun steun voor de afspraken die zijn gemaakt om hulp voor ouderen beschikbaar te houden, nu en in de toekomst. Door de vergrijzing verdubbelt de zorgvraag, maar het aantal... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.