Overslaan en naar de inhoud gaan

Banken vergroten ondersteuning voor niet-digitale klanten dankzij inspanningen van ANBO-PCOB

Werk & Inkomen
04/11/2024, 10:44

Steeds meer diensten van banken verplaatsen zich naar het digitale domein, maar niet iedereen kan of wil zijn bankzaken online regelen. Om ervoor te zorgen dat ook niet-digitale klanten zelfstandig hun bankzaken kunnen blijven doen, hebben vier grote Nederlandse banken—ABN AMRO, Rabobank, ING en Volksbank—het afgelopen jaar maatregelen getroffen. Deze ondersteuning komt mede dankzij jarenlange inspanningen van ANBO en PCOB, belangenorganisaties die zich inzetten voor ouderen.

 

ABN AMRO heeft in deze richting stappen gezet door 90.000 van zijn klanten te informeren over de beschikbaarheid van Hulp bij Bankzaken Adviseurs. Deze klanten ontvingen een brief met een speciaal telefoonnummer, zodat zij eenvoudig toegang hebben tot ondersteuning bij bankzaken. ING heeft een speciaal telefoonnummer ingesteld voor stapsgewijze begeleiding bij digitale bankzaken. Voor oudere klanten die telefonisch contact zoeken, heeft Rabobank spraakherkenning uitgeschakeld voor mensen boven de 80 jaar, waardoor zij direct met een medewerker kunnen spreken zonder door geautomatiseerde keuzes te navigeren.

 

Daarnaast heeft Volksbank uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoeften van mensen met auditieve, visuele of motorische beperkingen. Aan de hand van interviews met deze groepen worden producten en diensten van Volksbank, waaronder merken als SNS Bank en ASN Bank, aangepast om beter te voldoen aan de behoeften van niet-digitale en beperkte klanten.

 

In samenwerking met de Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken heeft ANBO-PCOB ook een flyer samengesteld waarin voor elke bank duidelijk wordt gemaakt welke hulp en oefenmogelijkheden beschikbaar zijn. 

 

De initiatieven zijn bedoeld om niet-digitale klanten te helpen hun bankzaken zelfstandig te blijven regelen en om de toegankelijkheid van bankdiensten te waarborgen in een tijd waarin steeds meer diensten digitaliseren.

online shoppen met creditcard
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Koepel Gepensioneerden waarschuwt voor ondermijning koopkracht senioren

Werk & Inkomen

De Koepel Gepensioneerden maakt zich zorgen over de koopkracht van ouderen. De organisatie wijst erop dat senioren al jarenlang onderaan de koopkrachtlijstjes bungelen. Toch verschijnen er steeds vaker berichten die de financiële positie van gepensioneerden in een rooskleuriger licht stellen.De Koepel zet zich in voor verschillende doelen. Het gaat om het... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Jury Kunstconcours 2025 kiest werk Lou de Wit als winnaar

Rotterdam

Op maandag 6 oktober 2025 heeft de vakjury alle 40 kunstwerken voor het Kunstconcours 2025 bekeken en beoordeeld. De jury bestond uit Han Goan Lim, visueel kunstenaar te Rotterdam en jurylid voor kunstmanifestaties, Henk ten Hoopen, voorzitter Stichting Beeldende Kunst Zuidplas, en Raoul Locht, directeur van Kunst Collega's BV en voorzitter van Stichting... Lees meer

12 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdammers iets negatiever over betaald voetbal dan vorig jaar

Rotterdam

De gemeente Rotterdam heeft in opnieuw onderzoek gedaan naar de houding van inwoners tegenover betaald voetbal. Uit de Omnibusenquête blijkt dat Rotterdammers iets kritischer zijn geworden over voetbal in hun stad vergeleken met vorig jaar, maar dat een meerderheid nog altijd positief is. De enquête, die de naam 'Rotterdammers en hun stad' draagt, werd... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.