Overslaan en naar de inhoud gaan

Banken vergroten ondersteuning voor niet-digitale klanten dankzij inspanningen van ANBO-PCOB

Werk & Inkomen
04/11/2024, 10:44

Steeds meer diensten van banken verplaatsen zich naar het digitale domein, maar niet iedereen kan of wil zijn bankzaken online regelen. Om ervoor te zorgen dat ook niet-digitale klanten zelfstandig hun bankzaken kunnen blijven doen, hebben vier grote Nederlandse banken—ABN AMRO, Rabobank, ING en Volksbank—het afgelopen jaar maatregelen getroffen. Deze ondersteuning komt mede dankzij jarenlange inspanningen van ANBO en PCOB, belangenorganisaties die zich inzetten voor ouderen.

 

ABN AMRO heeft in deze richting stappen gezet door 90.000 van zijn klanten te informeren over de beschikbaarheid van Hulp bij Bankzaken Adviseurs. Deze klanten ontvingen een brief met een speciaal telefoonnummer, zodat zij eenvoudig toegang hebben tot ondersteuning bij bankzaken. ING heeft een speciaal telefoonnummer ingesteld voor stapsgewijze begeleiding bij digitale bankzaken. Voor oudere klanten die telefonisch contact zoeken, heeft Rabobank spraakherkenning uitgeschakeld voor mensen boven de 80 jaar, waardoor zij direct met een medewerker kunnen spreken zonder door geautomatiseerde keuzes te navigeren.

 

Daarnaast heeft Volksbank uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoeften van mensen met auditieve, visuele of motorische beperkingen. Aan de hand van interviews met deze groepen worden producten en diensten van Volksbank, waaronder merken als SNS Bank en ASN Bank, aangepast om beter te voldoen aan de behoeften van niet-digitale en beperkte klanten.

 

In samenwerking met de Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken heeft ANBO-PCOB ook een flyer samengesteld waarin voor elke bank duidelijk wordt gemaakt welke hulp en oefenmogelijkheden beschikbaar zijn. 

 

De initiatieven zijn bedoeld om niet-digitale klanten te helpen hun bankzaken zelfstandig te blijven regelen en om de toegankelijkheid van bankdiensten te waarborgen in een tijd waarin steeds meer diensten digitaliseren.

online shoppen met creditcard
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Burgerpanel Rotterdam wil VeiligSamen app in wijken   

Rotterdam

Het Burgerpanel Rotterdam heeft wethouder Lansink-Bastemeijer geadviseerd positief te reageren op haar voorstel om in Rotterdam zo snel mogelijk een VeiligSamen app in gebruik te nemen. De baas van de boa’s in Rotterdam heeft maximaal acht weken de tijd gekregen om op het voorstel te reageren. De VeiligSamen app moet worden gebruik in samenhang met die... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

D66: biedt sekswerkers hulp bij bestaanszekerheid 

Rotterdam

Rotterdamse sekswerkers hebben te maken met stigmatisering, psychische en fysieke belasting, onveilige werksituaties en beperkte toegang tot passende ondersteuning. Daarnaast blijkt dat begeleidingstrajecten vaak onvoldoende aansluiten op de behoeften van sekswerkers en regelmatig te vroeg worden beëindigd, terwijl langdurige en integrale begeleiding... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Sonja Hulstkamp wint publieksprijs met ‘Merel van de Muzen’

Rotterdam

In het wijkcentrum Romeynshof is het werk van lokale kunstenaars de afgelopen weken massaal bekeken door bezoekers van de expositie “Muziek”, georganiseerd door Kunstkring Prins Alexander. Tijdens het bijbehorende kunstconcours brachten meer dan 250 mensen hun stem uit, wat uiteindelijk leidde tot de uitverkiezing van Sonja Hulstkamp als winnaar van de... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.