Het bewonerscollectief Batavierenstraat wil alle overwegingen en onderbouwingen inzien die hebben geleid tot het kennelijk niet meer terug te draaien besluit om het Kruisplein voor het autoverkeer te sluiten. Daartoe is een zogenaamd Woo-verzoek ingediend bij het stadbestuur. Het papierwerk dat hiervoor voor de dag moet komen leidt terug naar de vorige coalitieperiode (2018-2022) toen de toenmalige verkeerswethouder Judith Bokhove (GGL) haar anti-auto-programma startte.
De bewoners vinden die zoekmaatregel gerechtvaardigd omdat naar hun mening tot op heden transparant inzicht ontbreekt in zowel de verkeerskundige onderbouwing* als in de juridische grondslagen waarop eerdere afsluitingen en de huidige besluitvorming zijn gebaseerd.
Het verzoek is gericht op de onderbouwing van de drie gepresenteerde verkeersvarianten voor het Kruisplein en op de wijze waarop deze tot stand zijn gekomen. Tot op heden ontbreken – vindt men - ook de feitelijke signalen waarop de wethouder zich bij zijn uitspraken in de gemeenteraad heeft beroepen.
‘’Heldere onderbouwing is noodzakelijk vóór er op of rond 11 augustus besluiten worden genomen die aanzienlijke gevolgen hebben voor bewoners, ondernemers en verkeersveiligheid’’, laat het bewonerscollectief weten.
In de regel is een stadsbestuur niet zo blij met Woo-verzoeken, niet alleen omdat dit veel tijd kost, ook omdat niet alle info in de openbaarheid mag. Stadsbesturen houden er niet zo van als de kosten bekend worden.
* Zoals toetsing aan CROW-normen, verkeersveiligheid en leefbaarheid.