Overslaan en naar de inhoud gaan

Bezuiniging OV vertraagt bouw 300.000 woningen

Mobiliteit
19/02/2025, 08:32

Als het kabinet 110 miljoen euro bezuinigt op het openbaar vervoer komt de bouw van 300.000 woningen in gevaar. De nieuw te bouwen woningen moeten goed bereikbaar zijn. Zonder goed ov is dat onmogelijk. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag roept het kabinet dan ook op af te zien van de voorgenomen bezuiniging. 


“Nederland staat voor een enorme woningbouwopgave: in de metropoolregio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag moeten 500.000 nieuwe woningen worden gebouwd. Zonder goed openbaar vervoer dreigt de realisatie van 300.000 woningen vast te lopen. Reizigers moeten zich kunnen verplaatsen naar werk, school en zorg. Zonder ov stokt de ontwikkeling van deze nieuwe woongebieden.”, zegt de voorzitter van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, burgemeester Jan van Zanen.


De impact van de korting van 110 miljoen euro op de Brede doeluitkering (BDU) is volgens de beide vervoerregio’s desastreus: vertraging in de woningbouw, verslechtering van de mobiliteit en een klap voor de bestaanszekerheid van tienduizenden reizigers.  

De betaalbaarheid van openbaar vervoer staat al onder druk. 10% van de volwassen Nederlanders ervaart nu al problemen om zijn of haar reiskosten te betalen. Een verdere verslechtering van het ov-aanbod betekent dat rijden met metro, tram of bus 12% duurder zal worden. De korting zorgt voor een neerwaartse spiraal: duurder en minder ov betekent minder reizigers, wat leidt tot hogere tarieven en een verdere afname van het aanbod. 

Het openbaar vervoer speelt een cruciale rol in de economie. Bedrijven en werknemers zijn afhankelijk van goed functionerend ov om zich te verplaatsen. Daarnaast helpt het ov om de drukte op de wegen beheersbaar te houden. Als forenzen en studenten noodgedwongen de auto moeten nemen, zal dit leiden tot meer files, hogere CO2-uitstoot en extra stikstofproblemen. 

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Vervoerregio Amsterdam zijn financieel volledig afhankelijk van de BDU en hebben geen eigen inkomstenbronnen. De afgelopen tien jaar is de BDU al met 15% uitgehold door onvoldoende indexering. Een extra korting van 10% betekent een ongekende verslechtering van het ov-aanbod in deze regio’s.  

De oproep om de BDU-korting in te trekken wordt breed gedragen. Bijna 40.000 mensen hebben inmiddels een petitie ondertekend tegen deze bezuiniging. Het kabinet kan de maatregel nog intrekken. 

bus streekvervoer.
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.