Overslaan en naar de inhoud gaan

Brandbrief 100 Winkeliers Nieuwe Binnenweg tegen inkorting lijn 4

Rotterdam
15/05/2025, 12:44

Vrijwel alle ondernemers van de Nieuwe Binnenweg zijn tegen het voorgenomen besluit van het stadsbestuur (Leefbaar, VVD, D66 en Denk) om tramlijn 4 nog verder in te korten in 2026. Dat schrijven ze in een lange protestbrief aan verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer, die door honderd winkeliers is ondertekend. Wat hen het meest verontrust is dat het beloofde alternatief - zoals opgenomen in het Plan Toekomstvast Tramnet (PTT) - volledig uitblijft.

 

‘’Tramlijn 4 is veel meer dan een vervoermiddel. Het is een vitale ader die bewoners, scholieren, ouderen, mensen met een beperking en forenzen verbindt met werk, onderwijs, zorg en het stadscentrum. Voor onze ondernemers is de lijn essentieel voor de bereikbaarheid van winkels, horecazaken en diensten. Het wegvallen van deze verbinding treft niet alleen onze klandizie, maar ook het sociale en economische weefsel van de wijk.’’


Het aangekondigde vervoersplan 2026 dreigt ertoe te leiden dat de Nieuwe Binnenweg volledig verstoken raakt van openbaar vervoer. Geen tram, geen bus, niets. Een alternatief ontbreekt. De afstand tot het dichtstbijzijnde metrostation bedraagt 800 meter, wat voor veel wijkbewoners, waaronder ouderen en mensen met mobiliteitsbeperkingen, onhaalbaar is.


‘’Wat dit extra schrijnend maakt’’, aldus de briefschrijvers, ‘’is dat in het PTT expliciet een vervangende verbinding richting Spangen is opgenomen. Die toezegging blijkt nu echter niet te worden nagekomen. Uit recente uitlatingen van de wethouder begrijpen wij dat hij niet langer voornemens is deze belofte gestand te doen. Dat is voor ons onbegrijpelijk en ondermijnt het vertrouwen in het gemeentelijk beleid.’’


Volgens de winkeliers zijn de economische gevolgen al voelbaar. Sinds de tijdelijke onderbreking van tramlijn 4 als gevolg van werkzaamheden van Eneco, zien zij omzetdalingen tussen de 15 en 30 procent. De tijdelijke terugkeer van de tram richting Marconiplein tijdens metrowerkzaamheden leidde daarentegen onmiddellijk tot hogere bezoekersaantallen en omzet. ‘’Dat benadrukt het belang en potentieel van deze OV-verbinding’’, laten ze weten.
 

VVD-wethouder Lansink-Bastemeijer, die de portefeuille verkeer overnam van zijn voorganger en partijgenoot Vincent Karremans, die op zijn beurt  de verkeersellende in Rotterdam erfde van GroenLinks-coryfee Judit Bokhove, noemt onveiligheid op de Nieuwe Binnenweg als reden om de tram te schrappen. ‘’We erkennen dat het verkeer op sommige plekken veiliger kan, vooral voor fietsers’’, luidt het antwoord van de winkeliers. ‘’Maar het opheffen van de tram helpt daar niet bij. In steden als Basel worden rubbers in de tramrails gebruikt om fietsen veiliger te maken – dat soort oplossingen zijn hier ook mogelijk. Wat vooral nodig is, is dat de gemeente stevig handhaaft op foutparkeren, snelheid en ander gevaarlijk gedrag. Dáár ligt de sleutel, niet bij het schrappen van een belangrijke OV-verbinding.’’
 

De gezamenlijke winkeliers doen een dringend beroep op het gezonde verstand van het (voor het oog) rechtse stadsbestuur van Rotterdam om:
1.     Het besluit tot het permanent inkorten van tramlijn 4 te heroverwegen en in 2026 weer te laten rijden richting Marconiplein;

2.     In gesprek te gaan met bewoners en ondernemers vóórdat onomkeerbare keuzes worden gemaakt;

3.     Volledige transparantie te geven over de gemaakte afwegingen, planning en beloofde alternatieven voor de Nieuwe Binnenweg.

nieuwe binnenweg
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.