Het rebelse karakter van Rotterdam vormt het decor voor een parade vol tijgers die creativiteit en cinema, plaats en verbeelding met elkaar verbindt. International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de campagne voor de aankomende 55ste editie van het festival gelanceerd, dat plaatsvindt van 29 januari t/m 8 februari 2026.
De tijger is terug voor de 55ste editie van het festival, onlosmakelijk verweven met onze thuisstad. Voor de nieuwe campagne zijn typisch Rotterdamse beelden gecombineerd met tijgers die geborduurd zijn met een levendige mix van draden, materialen en patronen. Het resultaat: een bont spektakel waarin creativiteit en cinema, plaats en verbeelding samenkomen.
Rens Muis, van het Rotterdamse ontwerpbureau 75B – dat sinds 2009 met IFFR werkt – ging samen met Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic op zoek naar een manier om de ontdekkingen en connecties die het festival mogelijk maken in beeld te brengen. Het rebelse karakter van Rotterdam vormt het decor voor het vieren van cinema in al zijn vormen – afkomstig van over de hele wereld.
“De tijgers weerspiegelen de geest van IFFR,” zegt Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic. “Ze zijn gemaakt van allerlei verschillende draden, materialen en patronen, net zoals het festival zelf. De energie en aanwezigheid van de tijger is afkomstig van onze filmmakers, ons publiek, ons team – waaronder de vele vrijwilligers – en iedereen die IFFR een warm hart toedraagt. Door de hele stad voel je de tijger tot leven komen – uitdagend, verrassend en vol karakter.”
“We hebben verschillende locaties verspreid door de stad gefotografeerd,” zegt Rens Muis, “om ze vervolgens te vullen met een kleurrijk vertoon van diversiteit en pluriformiteit. We wilden het contrast tussen de verschillende materialen weergeven, waar bekende plekken in de stad – het Centraal Station, de Hef, de Maastunnel, Katendrecht, Cinerama – gecombineerd worden met een warme, tastbare creativiteit.”