Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne ‘Wees een Baas’ tegen seksuele straatintimidatie

Participatie
20/05/2025, 08:24

De gemeente Rotterdam heeft de campagne ‘Wees een Baas’ gelanceerd, een nieuwe aanpak in de strijd tegen seksuele straatintimidatie (SSI). Voor het eerst richt de campagne zich rechtstreeks op plegers, met name jonge mannen tussen de 17 en 30 jaar. De centrale boodschap: “Een échte man roept niet, sist niet, fluit niet. Wees een Baas.”


De campagne keert zich tegen toxische mannelijkheid en stelt daar een positief en respectvol alternatief tegenover. De term ‘baas’ – een veelgebruikt compliment binnen jongerencultuur – wordt ingezet om respectvol gedrag te promoten. Jongeren krijgen via social media vaak een eenzijdig beeld van wat ‘mannelijk gedrag’ zou moeten zijn. Deze campagne wil dat beeld veranderen en positieve rolmodellen centraal zetten.

Een opvallend onderdeel van de campagne is de pop-up barbershop op het Eendrachtsplein, een setting die voor veel jonge mannen herkenbaar en laagdrempelig is. Voorbijgangers kunnen hier plaatsnemen voor een gratis knipbeurt, terwijl zij met de barbier in gesprek gaan over straatintimidatie. Tegelijkertijd gaat influencer Rarko – die bekend staat binnen de doelgroep en zelf als rolmodel fungeert – met hen het gesprek aan over straatintimidatie. Zijn open, directe stijl maakt het mogelijk om het onderwerp op een toegankelijke manier bespreekbaar te maken.


De gesprekken en interviews worden opgenomen en later gebruikt in de socialmediacampagne, die loopt van 9 juni t/m 20 juli. In week 21 en 22 is de campagne te zien op digitale schermen in de stad.


Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer geeft het startsein door zelf in de kappersstoel plaats te nemen. Aansluitend is er gelegenheid voor de pers om vragen te stellen.


Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer: “Als stad zeggen we duidelijk: seksuele straatintimidatie hoort hier niet thuis. Met deze campagne willen we jongeren niet veroordelen, maar juist uitnodigen om het verschil te maken. Door het gesprek aan te gaan, kunnen we samenbouwen aan een veiligere stad.”
Meer informatie over de campagne vindt u op www.rotterdam.nl/weeseenbaas

wees een baas
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

11 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.