Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne ‘Wees een Baas’ tegen seksuele straatintimidatie

Participatie
20/05/2025, 08:24

De gemeente Rotterdam heeft de campagne ‘Wees een Baas’ gelanceerd, een nieuwe aanpak in de strijd tegen seksuele straatintimidatie (SSI). Voor het eerst richt de campagne zich rechtstreeks op plegers, met name jonge mannen tussen de 17 en 30 jaar. De centrale boodschap: “Een échte man roept niet, sist niet, fluit niet. Wees een Baas.”


De campagne keert zich tegen toxische mannelijkheid en stelt daar een positief en respectvol alternatief tegenover. De term ‘baas’ – een veelgebruikt compliment binnen jongerencultuur – wordt ingezet om respectvol gedrag te promoten. Jongeren krijgen via social media vaak een eenzijdig beeld van wat ‘mannelijk gedrag’ zou moeten zijn. Deze campagne wil dat beeld veranderen en positieve rolmodellen centraal zetten.

Een opvallend onderdeel van de campagne is de pop-up barbershop op het Eendrachtsplein, een setting die voor veel jonge mannen herkenbaar en laagdrempelig is. Voorbijgangers kunnen hier plaatsnemen voor een gratis knipbeurt, terwijl zij met de barbier in gesprek gaan over straatintimidatie. Tegelijkertijd gaat influencer Rarko – die bekend staat binnen de doelgroep en zelf als rolmodel fungeert – met hen het gesprek aan over straatintimidatie. Zijn open, directe stijl maakt het mogelijk om het onderwerp op een toegankelijke manier bespreekbaar te maken.


De gesprekken en interviews worden opgenomen en later gebruikt in de socialmediacampagne, die loopt van 9 juni t/m 20 juli. In week 21 en 22 is de campagne te zien op digitale schermen in de stad.


Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer geeft het startsein door zelf in de kappersstoel plaats te nemen. Aansluitend is er gelegenheid voor de pers om vragen te stellen.


Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer: “Als stad zeggen we duidelijk: seksuele straatintimidatie hoort hier niet thuis. Met deze campagne willen we jongeren niet veroordelen, maar juist uitnodigen om het verschil te maken. Door het gesprek aan te gaan, kunnen we samenbouwen aan een veiligere stad.”
Meer informatie over de campagne vindt u op www.rotterdam.nl/weeseenbaas

wees een baas
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Rotterdam herziet weinig-geld-brochure 

Participatie

De brochure ‘Hulp voor Rotterdammers met weinig geld’ is geheel herzien. De brochure geeft een uitgebreid overzicht van (inkomens)regelingen. Als professional kunt u de brochure gebruiken in gesprekken met mensen met weinig geld. En samen bekijken of diegene voor een of meerdere regelingen in aanmerking komt. Sinds de vorige druk zijn er regelingen... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Gemeente zoekt ‘lieve’ Rotterdammers

Participatie

We zijn op zoek naar Rotterdammers die zich op eigen initiatief belangeloos inzetten voor anderen met geldzorgen of schulden. Mensen die bijvoorbeeld eten koken, spullen inzamelen of gratis haar knippen. Mensen dus, die écht het verschil maken. Wie weet verrast wethouder Norville ze met een cheque.Met het project Samen Sterk tegen Armoede en Schulden... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

De geldwijzer nieuw instrument voor Rotterdammers 

Werk & Inkomen

De Geldwijzer is een nieuw hulpmiddel van de gemeente. Het helpt Rotterdammers met een laag inkomen ontdekken welke gemeentelijke regelingen voor hen beschikbaar zijn. Door een paar korte en simpele vragen te beantwoorden, krijgen zij snel inzicht in welke regelingen voor hun situatie gelden. Werkt u met Rotterdammers die willen weten of ze in... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.