Overslaan en naar de inhoud gaan

D66 wil Autoluwfonds alleen gebruiken voor de autoluwheid

Mobiliteit
24/06/2025, 09:28

Het autoluwer maken van de stad is vooral bedoeld om fietsers te pleasen. Deels ook om een einde te maken aan het avondgejakker van patserauto’s. Daarom was het vreemd dat GroenLinks en PvdA geen steun gaven aan het voorstel van D66-raadslid Ingrid van Wifferen om in het vervolg goed te letten op de besteding van het Autoluw-fonds. Volgens haar liet dat te wensen over. ‘’In de praktijk wordt het fonds breed ingezet voor projecten die slechts zijdelings bijdragen aan een autoluwe stad’’, zei ze.

 

Alle coalitiepartijen waren het met haar eens. De Jongere Ouderen Unie van Ellen Verkoelen logischerwijs niet, want het autoluw maken van de stad is een inbreuk op de mobiliteit van senioren in het algemeen en zeker van senioren die slecht ter been zijn. In het centrum is er een groot gebrek aan invalideparkeerplaatsen. Typerend in dat verband is dat er rond het stadhuis wel méér oplaadplekken voor elektrische auto’s zijn toegevoegd. 


Niettemin besloot de gemeenteraad dat wethouder Lansink-Bastemeijer, die – net als zijn voorganger Karremans van de VVD – een pijnlijk verkeersbeleid van GroenLinks* heeft geërfd, niet alleen voor meer transparantie moet zorgen bij het uitgeven van de fondsgelden maar die ook alleen daadwerkelijk moet gaan gebruiken conform de naam van het fond: het autoluwer maken van de stad. En nergens anders voor.

 

GroenLinks en PvdA waren tegen.

 

* Het verkeersbeleid van verkeerswethouder Judith Bokhove (2018-2022) heeft ertoe geleid dat Rotterdam op primetime muurvast zit en dat men – komende van buiten Rotterdam – tegen een muur aanloopt. Ziekenhuizen zijn op die tijdstippen nauwelijks bereikbaar. De enige politieke partij die dit in de gaten heeft is de Jongere Ouderen Unie.

verkeer maastunnel
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.