Overslaan en naar de inhoud gaan

De eerste boetes voor de kleine ondernemer komen eraan 

Mobiliteit
01/07/2025, 10:38

Rotterdamse ondernemers die met pijn en moeite een gedateerde vrachtwagen hebben die niet voldoet aan de eisen van de nieuwe zero-emissiezone – en dat is een meer dan alleen het centrum van de stad – wacht een boete als zij toch het gebied binnenrijden. De boete is 120 euro voor eigenaren van een bestelauto en 310 euro voor eigenaren van een vrachtauto. 


De zone geldt voor alle zakelijke bestel- en vrachtauto’s die spullen vervoeren, voor bijvoorbeeld winkels, kantoren of bouwplaatsen. Maar ook voor bedrijven die diensten leveren, zoals monteurs, schilders en (pakket)-bezorgers. Particuliere eigenaren van een bestel- of vrachtauto komen in aanmerking voor een ontheffing, maar daar moet men wel zwaar examen voor doen. 


Het is een verkeersmaatregel en dus is de VVD, die in Rotterdam deze portefeuille erfde van GroenLinks*, verantwoordelijk voor het besluit. 


De gemeente voerde – samen met nog zestien andere gemeentes - de ZE-zone in op 1 januari 2025. Daarmee weert Rotterdam de meest vervuilende bestel- en vrachtauto’s in een groot deel van de stad. De komende jaren worden de toegangseisen van de ZE-zone verder aangescherpt. In 2030 moeten alle bestel- en vrachtauto’s in de zone zonder uitstoot van schadelijke stoffen rijden. Dit zorgt – zeggen de voorstanders – voor een schonere lucht in de stad en zo draagt Rotterdam bij aan het terugdringen van de klimaatverandering.

 

•    Drie van de vier coalitiepartijen in Rotterdam - VVD, Leefbaar en Denk – willen deze drastische maatregelen diep in hun hart niet eens, maar hebben op weg naar een coalitiemodel D66 op vrijwel alle verkeersfronten gelijk gegeven. 

zero emissie zône
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.