Overslaan en naar de inhoud gaan

Den Haag breidt zero-emissiezone uit met uitzondering voor Scheveningse haven

Participatie
03/12/2024, 11:13

Het gemeentebestuur van Den Haag heeft plannen aangekondigd om de bestaande zero-emissiezone in het stadscentrum per 1 januari 2026 uit te breiden richting de kust. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die deze zone willen betreden, moeten vanaf 2026 minder vervuilend zijn en vanaf 2030 volledig uitstootvrij opereren. De Scheveningse haven vormt een uitzondering op deze uitbreiding; hier wordt een milieuzone ingevoerd om de uitstoot te verminderen zonder de unieke bedrijvigheid in het gebied te belemmeren.

 

Volgens wethouder Robert Barker (Buitenruimte, Dierenwelzijn, Milieu) is de uitbreiding noodzakelijk vanwege de impact van vervuilde lucht op de volksgezondheid en de natuur. “Iedere dag ademen Hagenaars vervuilde lucht in. Eén op de vijf hartinfarcten in de regio Haaglanden komt door slechte luchtkwaliteit. We moeten nu werk maken van schone lucht,” aldus Barker.

 

Bij de Scheveningse haven, waar veel bedrijven afhankelijk zijn van gespecialiseerde voertuigen zoals koel- en vriestransport, zou een zero-emissiezone operationele problemen opleveren. Na gesprekken met ondernemers en brancheorganisaties is besloten de haven uit te zonderen van de strikte eisen van een zero-emissiezone. In plaats daarvan wordt een milieuzone ingevoerd, waarmee uitstoot van uitlaatgassen wordt beperkt. Barker benadrukt dat deze aanpassing een balans biedt tussen de economische belangen van de haven en de noodzaak van schonere lucht.

 

Ondernemersorganisaties, waaronder VNO-NCW regio Den Haag, reageren positief op het besluit. Voorzitter Robert Medenblik noemt de uitzondering voor de haven een voorbeeld van constructieve samenwerking tussen gemeente en ondernemers. “Het biedt de duidelijkheid die ondernemers in de Scheveningse haven verdienen,” stelt hij.

 

De uitbreiding van de zero-emissiezone zal stadsdelen als Loosduinen, Segbroek en Scheveningen omvatten. Voor bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling, waarbij de schoonste bestelauto’s tot 2028 toegang krijgen tot de zone en vrachtwagens tot 2030. De gemeente biedt subsidies voor het vervangen van vervuilende voertuigen en stelt logistieke makelaars beschikbaar om ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar schoner vervoer. Daarnaast kunnen ondernemers die nog niet aan de eisen kunnen voldoen, tijdelijke ontheffingen aanvragen.

zero emissie Den Haag
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Burgerpanel Rotterdam wil VeiligSamen app in wijken   

Rotterdam

Het Burgerpanel Rotterdam heeft wethouder Lansink-Bastemeijer geadviseerd positief te reageren op haar voorstel om in Rotterdam zo snel mogelijk een VeiligSamen app in gebruik te nemen. De baas van de boa’s in Rotterdam heeft maximaal acht weken de tijd gekregen om op het voorstel te reageren. De VeiligSamen app moet worden gebruik in samenhang met die... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

D66: biedt sekswerkers hulp bij bestaanszekerheid 

Rotterdam

Rotterdamse sekswerkers hebben te maken met stigmatisering, psychische en fysieke belasting, onveilige werksituaties en beperkte toegang tot passende ondersteuning. Daarnaast blijkt dat begeleidingstrajecten vaak onvoldoende aansluiten op de behoeften van sekswerkers en regelmatig te vroeg worden beëindigd, terwijl langdurige en integrale begeleiding... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Sonja Hulstkamp wint publieksprijs met ‘Merel van de Muzen’

Rotterdam

In het wijkcentrum Romeynshof is het werk van lokale kunstenaars de afgelopen weken massaal bekeken door bezoekers van de expositie “Muziek”, georganiseerd door Kunstkring Prins Alexander. Tijdens het bijbehorende kunstconcours brachten meer dan 250 mensen hun stem uit, wat uiteindelijk leidde tot de uitverkiezing van Sonja Hulstkamp als winnaar van de... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.