Overslaan en naar de inhoud gaan

Den Haag breidt zero-emissiezone uit met uitzondering voor Scheveningse haven

Participatie
03/12/2024, 11:13

Het gemeentebestuur van Den Haag heeft plannen aangekondigd om de bestaande zero-emissiezone in het stadscentrum per 1 januari 2026 uit te breiden richting de kust. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die deze zone willen betreden, moeten vanaf 2026 minder vervuilend zijn en vanaf 2030 volledig uitstootvrij opereren. De Scheveningse haven vormt een uitzondering op deze uitbreiding; hier wordt een milieuzone ingevoerd om de uitstoot te verminderen zonder de unieke bedrijvigheid in het gebied te belemmeren.

 

Volgens wethouder Robert Barker (Buitenruimte, Dierenwelzijn, Milieu) is de uitbreiding noodzakelijk vanwege de impact van vervuilde lucht op de volksgezondheid en de natuur. “Iedere dag ademen Hagenaars vervuilde lucht in. Eén op de vijf hartinfarcten in de regio Haaglanden komt door slechte luchtkwaliteit. We moeten nu werk maken van schone lucht,” aldus Barker.

 

Bij de Scheveningse haven, waar veel bedrijven afhankelijk zijn van gespecialiseerde voertuigen zoals koel- en vriestransport, zou een zero-emissiezone operationele problemen opleveren. Na gesprekken met ondernemers en brancheorganisaties is besloten de haven uit te zonderen van de strikte eisen van een zero-emissiezone. In plaats daarvan wordt een milieuzone ingevoerd, waarmee uitstoot van uitlaatgassen wordt beperkt. Barker benadrukt dat deze aanpassing een balans biedt tussen de economische belangen van de haven en de noodzaak van schonere lucht.

 

Ondernemersorganisaties, waaronder VNO-NCW regio Den Haag, reageren positief op het besluit. Voorzitter Robert Medenblik noemt de uitzondering voor de haven een voorbeeld van constructieve samenwerking tussen gemeente en ondernemers. “Het biedt de duidelijkheid die ondernemers in de Scheveningse haven verdienen,” stelt hij.

 

De uitbreiding van de zero-emissiezone zal stadsdelen als Loosduinen, Segbroek en Scheveningen omvatten. Voor bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling, waarbij de schoonste bestelauto’s tot 2028 toegang krijgen tot de zone en vrachtwagens tot 2030. De gemeente biedt subsidies voor het vervangen van vervuilende voertuigen en stelt logistieke makelaars beschikbaar om ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar schoner vervoer. Daarnaast kunnen ondernemers die nog niet aan de eisen kunnen voldoen, tijdelijke ontheffingen aanvragen.

zero emissie Den Haag
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Metropoolregio Rotterdam Den Haag zet in op economie en mobiliteit

Mobiliteit

De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee belangrijke toekomstplannen goedgekeurd. Het gaat om plannen voor de economie en het verkeer in de regio. Op 12 september beslist het algemeen bestuur definitief over deze plannen. Na die beslissing kunnen gemeenteraden hun mening geven over de plannen. Begin 2026 worden... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Honderden ouderen blijven dagelijks onnodig lang in ziekenhuis

Zorg

Circa een op de vier ouderen die medisch klaar zijn om het ziekenhuis te verlaten, moet noodgedwongen langer blijven omdat de nazorg nog niet geregeld is. Dit schrijft Trouw op basis van een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie (NVKG).Per dag moeten honderden ouderen in het ziekenhuisbed blijven wachten tot thuiszorg kan komen of... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Ouderenzorgakkoord ondertekend: zorg beschikbaar nu en in de toekomst

Zorg

Zestien organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning en zorg van ouderen hebben het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) bekrachtigd. Hiermee betuigen zij officieel hun steun voor de afspraken die zijn gemaakt om hulp voor ouderen beschikbaar te houden, nu en in de toekomst. Door de vergrijzing verdubbelt de zorgvraag, maar het aantal... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.