Overslaan en naar de inhoud gaan

Den Haag breidt zero-emissiezone uit met uitzondering voor Scheveningse haven

Participatie
03/12/2024, 11:13

Het gemeentebestuur van Den Haag heeft plannen aangekondigd om de bestaande zero-emissiezone in het stadscentrum per 1 januari 2026 uit te breiden richting de kust. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die deze zone willen betreden, moeten vanaf 2026 minder vervuilend zijn en vanaf 2030 volledig uitstootvrij opereren. De Scheveningse haven vormt een uitzondering op deze uitbreiding; hier wordt een milieuzone ingevoerd om de uitstoot te verminderen zonder de unieke bedrijvigheid in het gebied te belemmeren.

 

Volgens wethouder Robert Barker (Buitenruimte, Dierenwelzijn, Milieu) is de uitbreiding noodzakelijk vanwege de impact van vervuilde lucht op de volksgezondheid en de natuur. “Iedere dag ademen Hagenaars vervuilde lucht in. Eén op de vijf hartinfarcten in de regio Haaglanden komt door slechte luchtkwaliteit. We moeten nu werk maken van schone lucht,” aldus Barker.

 

Bij de Scheveningse haven, waar veel bedrijven afhankelijk zijn van gespecialiseerde voertuigen zoals koel- en vriestransport, zou een zero-emissiezone operationele problemen opleveren. Na gesprekken met ondernemers en brancheorganisaties is besloten de haven uit te zonderen van de strikte eisen van een zero-emissiezone. In plaats daarvan wordt een milieuzone ingevoerd, waarmee uitstoot van uitlaatgassen wordt beperkt. Barker benadrukt dat deze aanpassing een balans biedt tussen de economische belangen van de haven en de noodzaak van schonere lucht.

 

Ondernemersorganisaties, waaronder VNO-NCW regio Den Haag, reageren positief op het besluit. Voorzitter Robert Medenblik noemt de uitzondering voor de haven een voorbeeld van constructieve samenwerking tussen gemeente en ondernemers. “Het biedt de duidelijkheid die ondernemers in de Scheveningse haven verdienen,” stelt hij.

 

De uitbreiding van de zero-emissiezone zal stadsdelen als Loosduinen, Segbroek en Scheveningen omvatten. Voor bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling, waarbij de schoonste bestelauto’s tot 2028 toegang krijgen tot de zone en vrachtwagens tot 2030. De gemeente biedt subsidies voor het vervangen van vervuilende voertuigen en stelt logistieke makelaars beschikbaar om ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar schoner vervoer. Daarnaast kunnen ondernemers die nog niet aan de eisen kunnen voldoen, tijdelijke ontheffingen aanvragen.

zero emissie Den Haag
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Koepel Gepensioneerden waarschuwt voor ondermijning koopkracht senioren

Werk & Inkomen

De Koepel Gepensioneerden maakt zich zorgen over de koopkracht van ouderen. De organisatie wijst erop dat senioren al jarenlang onderaan de koopkrachtlijstjes bungelen. Toch verschijnen er steeds vaker berichten die de financiële positie van gepensioneerden in een rooskleuriger licht stellen.De Koepel zet zich in voor verschillende doelen. Het gaat om het... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Jury Kunstconcours 2025 kiest werk Lou de Wit als winnaar

Rotterdam

Op maandag 6 oktober 2025 heeft de vakjury alle 40 kunstwerken voor het Kunstconcours 2025 bekeken en beoordeeld. De jury bestond uit Han Goan Lim, visueel kunstenaar te Rotterdam en jurylid voor kunstmanifestaties, Henk ten Hoopen, voorzitter Stichting Beeldende Kunst Zuidplas, en Raoul Locht, directeur van Kunst Collega's BV en voorzitter van Stichting... Lees meer

12 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdammers iets negatiever over betaald voetbal dan vorig jaar

Rotterdam

De gemeente Rotterdam heeft in opnieuw onderzoek gedaan naar de houding van inwoners tegenover betaald voetbal. Uit de Omnibusenquête blijkt dat Rotterdammers iets kritischer zijn geworden over voetbal in hun stad vergeleken met vorig jaar, maar dat een meerderheid nog altijd positief is. De enquête, die de naam 'Rotterdammers en hun stad' draagt, werd... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.