Onder het motto “Wees niet gierig, maak kinderen nieuwsgierig!” start het Rotterdamse educatieplatform Digital Playground een crowdfundingcampagne voor de herstart van de Rotterdam Code Tour. Na een onderbreking sinds de coronaperiode keert de populaire tour terug naar buurthuizen in de stad. Het doel: vijfhonderd kinderen laten kennismaken met robotica, kunstmatige intelligentie en programmeren. En dat zónder dat ze ervoor hoeven te betalen. De organisatie hoopt via crowdfunding €30.000 op te halen om de tournee mogelijk te maken.
“We willen dat álle kinderen, ongeacht hun achtergrond, leren hoe technologie werkt en wat je ermee kunt creëren,” zegt Tanya Lodder, directeur van Digital Playground. “Met de Code Tour brengen we digitale kennis letterlijk de wijk in. Doneren betekent dat elk Rotterdams kind kan ontdekken hoe een robot beweegt, of hoe je met AI een échte filmtrailer maakt. Dat zijn ervaringen die nieuwsgierigheid en zelfvertrouwen aanwakkeren.”
Tijdens de Rotterdam Code Tour leren kinderen van 8 tot 14 jaar op een speelse manier hoe digitale technieken werken. In samenwerking met scholen trekt het team van Digital Playground langs buurthuizen in wijken waar digitale geletterdheid niet vanzelfsprekend is. Teamleider Armin Tashakoor: “We horen nog vaak van ouders dat hun kinderen de vorige tour niet zijn vergeten. De blijdschap als je een robot danspasjes kunt laten maken, of als een kind z’n eigen code ziet werken... dát is wat we willen terugbrengen. Dankzij de steun van donateurs kunnen we opnieuw koffers vol laptops, microbits en creatieve ideeën de wijken in brengen.”
Het Sint Laurensfonds heeft de nieuwe editie inmiddels met een eerste bijdrage omarmd. “Daar zijn we enorm dankbaar voor,” zegt Lodder. “Maar om alle workshops te kunnen uitvoeren, materialen aan te vullen en goede begeleiders in te zetten, is nog €30.000 nodig. Elke bijdrage helpt om kinderen digitale vaardigheden te geven die ze de rest van hun leven meenemen.”
Doneren kan via: digitalplayground.creativefunding.nl/project/codetour