Overslaan en naar de inhoud gaan

Eneco betaalt te veel betaald warmtetarief terug aan Rotterdamse klanten

Rotterdam
08/12/2024, 09:00

Eneco heeft aangekondigd geld terug te betalen aan bewoners van circa 4.900 adressen die zijn aangesloten op het Rotterdamse warmtenet. Door een administratieve fout is een korting op het warmtetarief bij deze klanten niet correct toegepast, waardoor zij gemiddeld zo'n 200 euro per jaar te veel hebben betaald. Het gaat om ongeveer 10% van de klanten op het warmtenet in Rotterdam. Eneco heeft aangegeven het te veel betaalde bedrag terug te storten en betreurt de vergissing.

 

De fout heeft betrekking op een kortingsregeling die sinds 2013 van kracht is, gebaseerd op een overeenkomst tussen Eneco en de gemeente Rotterdam. Deze regeling geldt voor klanten in vijf wijken—Kralingen-Crooswijk, Delfshaven, delen van Feijenoord, Noord en Rotterdam Centrum—waar woningen na de concessie van 2010 nieuw op het warmtenet zijn aangesloten. Klanten in deze wijken die al vóór de concessie een aansluiting hadden, evenals klanten in andere gebieden, hebben geen recht op deze korting. Ook bewoners met een warmte-koude-opslag of alleen een stroom- of gascontract vallen buiten de regeling.

 

De getroffen klanten ontvangen deze week persoonlijk bericht van Eneco. Vanaf midden december wordt het te veel betaalde bedrag uitgekeerd, dat varieert per adres en afhankelijk is van contractduur, aansluitmoment en warmteverbruik. Ook voormalige klanten die in de betreffende periode op een van de adressen woonden, worden indien mogelijk benaderd. Voor een aparte groep van ruim 400 adressen buiten het concessiegebied, waarover specifieke kortingsafspraken zijn gemaakt, worden dezelfde maatregelen genomen.

 

Eneco heeft inmiddels zijn administratieve systemen aangepast om herhaling te voorkomen. Vanaf 1 januari 2025 worden de juiste tarieven toegepast voor alle klanten. Bij toekomstige nacontroles zal direct actie worden ondernomen als blijkt dat nog andere adressen getroffen zijn door deze fout. De energieleverancier benadrukt dat het belang van de klant voorop staat en dat getroffen klanten hun compensatie volledig ontvangen.

Warmtenet
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Metropoolregio Rotterdam Den Haag zet in op economie en mobiliteit

Mobiliteit

De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee belangrijke toekomstplannen goedgekeurd. Het gaat om plannen voor de economie en het verkeer in de regio. Op 12 september beslist het algemeen bestuur definitief over deze plannen. Na die beslissing kunnen gemeenteraden hun mening geven over de plannen. Begin 2026 worden... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Honderden ouderen blijven dagelijks onnodig lang in ziekenhuis

Zorg

Circa een op de vier ouderen die medisch klaar zijn om het ziekenhuis te verlaten, moet noodgedwongen langer blijven omdat de nazorg nog niet geregeld is. Dit schrijft Trouw op basis van een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie (NVKG).Per dag moeten honderden ouderen in het ziekenhuisbed blijven wachten tot thuiszorg kan komen of... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Ouderenzorgakkoord ondertekend: zorg beschikbaar nu en in de toekomst

Zorg

Zestien organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning en zorg van ouderen hebben het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) bekrachtigd. Hiermee betuigen zij officieel hun steun voor de afspraken die zijn gemaakt om hulp voor ouderen beschikbaar te houden, nu en in de toekomst. Door de vergrijzing verdubbelt de zorgvraag, maar het aantal... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.