Overslaan en naar de inhoud gaan

Eneco betaalt te veel betaald warmtetarief terug aan Rotterdamse klanten

Rotterdam
08/12/2024, 09:00

Eneco heeft aangekondigd geld terug te betalen aan bewoners van circa 4.900 adressen die zijn aangesloten op het Rotterdamse warmtenet. Door een administratieve fout is een korting op het warmtetarief bij deze klanten niet correct toegepast, waardoor zij gemiddeld zo'n 200 euro per jaar te veel hebben betaald. Het gaat om ongeveer 10% van de klanten op het warmtenet in Rotterdam. Eneco heeft aangegeven het te veel betaalde bedrag terug te storten en betreurt de vergissing.

 

De fout heeft betrekking op een kortingsregeling die sinds 2013 van kracht is, gebaseerd op een overeenkomst tussen Eneco en de gemeente Rotterdam. Deze regeling geldt voor klanten in vijf wijken—Kralingen-Crooswijk, Delfshaven, delen van Feijenoord, Noord en Rotterdam Centrum—waar woningen na de concessie van 2010 nieuw op het warmtenet zijn aangesloten. Klanten in deze wijken die al vóór de concessie een aansluiting hadden, evenals klanten in andere gebieden, hebben geen recht op deze korting. Ook bewoners met een warmte-koude-opslag of alleen een stroom- of gascontract vallen buiten de regeling.

 

De getroffen klanten ontvangen deze week persoonlijk bericht van Eneco. Vanaf midden december wordt het te veel betaalde bedrag uitgekeerd, dat varieert per adres en afhankelijk is van contractduur, aansluitmoment en warmteverbruik. Ook voormalige klanten die in de betreffende periode op een van de adressen woonden, worden indien mogelijk benaderd. Voor een aparte groep van ruim 400 adressen buiten het concessiegebied, waarover specifieke kortingsafspraken zijn gemaakt, worden dezelfde maatregelen genomen.

 

Eneco heeft inmiddels zijn administratieve systemen aangepast om herhaling te voorkomen. Vanaf 1 januari 2025 worden de juiste tarieven toegepast voor alle klanten. Bij toekomstige nacontroles zal direct actie worden ondernomen als blijkt dat nog andere adressen getroffen zijn door deze fout. De energieleverancier benadrukt dat het belang van de klant voorop staat en dat getroffen klanten hun compensatie volledig ontvangen.

Warmtenet
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Burgerpanel Rotterdam wil VeiligSamen app in wijken   

Rotterdam

Het Burgerpanel Rotterdam heeft wethouder Lansink-Bastemeijer geadviseerd positief te reageren op haar voorstel om in Rotterdam zo snel mogelijk een VeiligSamen app in gebruik te nemen. De baas van de boa’s in Rotterdam heeft maximaal acht weken de tijd gekregen om op het voorstel te reageren. De VeiligSamen app moet worden gebruik in samenhang met die... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

D66: biedt sekswerkers hulp bij bestaanszekerheid 

Rotterdam

Rotterdamse sekswerkers hebben te maken met stigmatisering, psychische en fysieke belasting, onveilige werksituaties en beperkte toegang tot passende ondersteuning. Daarnaast blijkt dat begeleidingstrajecten vaak onvoldoende aansluiten op de behoeften van sekswerkers en regelmatig te vroeg worden beëindigd, terwijl langdurige en integrale begeleiding... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Sonja Hulstkamp wint publieksprijs met ‘Merel van de Muzen’

Rotterdam

In het wijkcentrum Romeynshof is het werk van lokale kunstenaars de afgelopen weken massaal bekeken door bezoekers van de expositie “Muziek”, georganiseerd door Kunstkring Prins Alexander. Tijdens het bijbehorende kunstconcours brachten meer dan 250 mensen hun stem uit, wat uiteindelijk leidde tot de uitverkiezing van Sonja Hulstkamp als winnaar van de... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.