Fatbikes zorgen regelmatig voor problemen in het verkeer, maar de financiële gevolgen krijgen onvoldoende aandacht. Wie een ongeval veroorzaakt met een verboden fatbike moet alle schade uit eigen zak betalen, waarschuwt verzekeringsexpert Rembrandt Groenewegen.
Verboden fatbikes - opgevoerde of zelfrijdende varianten - kunnen niet worden verzekerd. Ontstaat er schade door een ongeval waarbij de bestuurder aansprakelijk is, dan dekt geen enkele verzekeraar de kosten. Bij letselschade kunnen bedragen oplopen tot tienduizenden euro's, met langdurige betalingsregelingen als gevolg.
Groenewegen roept op tot betere voorlichting over deze risico's. Ouders moeten zich bewust zijn van de financiële consequenties wanneer hun kind deelneemt aan het verkeer met een verboden fatbike. Een landelijk voorlichtingscampagne zou volgens hem kunnen helpen.
De expert adviseert verboden fatbikes direct in beslag te nemen bij overtredingen en deze niet terug te geven. Daarnaast pleit hij voor invoering van een helmplicht voor jongeren, wat de veiligheid zou verhogen en het aantal slachtoffers kan verminderen.
Het gebruik van fatbikes brengt extra risico's met zich mee omdat jongeren minder verkeersinzicht hebben en vaker risicogedrag vertonen. Het lange zadel en de lage zitpositie vormen bijkomende gevaren, vooral wanneer meerdere personen op één fiets plaatsnemen.
Verplichte aanpassing van het zadel tot normale afmetingen zou volgens Groenewegen het risicovol gedrag kunnen terugdringen. Door plaats te bieden aan slechts één persoon wordt het rijgedrag veiliger en kunnen verkeersongevallen worden voorkomen.