D66 heeft de handen op elkaar gekregen voor de 'Fietsstraat’ in Rotterdam, waar de auto te gast is. De fietsstraten verschillen met de andere straten door middel van bredere trottoirs, groen, fietsvoorzieningen en levendige horecaterrassen. In 115 straten in Rotterdam wordt de snelheid al verlaagd naar 30 km per uur.
Hoe precies de auto’s (van toeleveranciers en van bejaarden die slecht ter been zijn) te gast zullen zijn, daar gaat raadslid Agnes Maassen nog over piekeren.
‘’Daarnaast moeten ook nieuwe woonwijken een veilige plek zijn waar kinderen kunnen spelen en voetgangers en fietsers zich veilig kunnen verplaatsen. Een lagere snelheid draagt nu eenmaal bij aan de leefkwaliteit, veiligheid en aantrekkelijkheid van de wijk’’, aldus Maassen, die in de gemeenteraad weerstand kreeg van haar drie coalitiepartijen. Ook van de Jongere Ouderen Unie en Forum, maar met het winnen van haar motie liet zien hoe sterk het politieke speelveld op links in Rotterdam is.