Dorothee van Kammen heeft de Stadspenning de Rotterdammert ontvangen tijdens haar afscheidsreceptie uit handen van wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Evenementen). De scheidend directeur-bestuurder van de Thomas More Hogeschool (TMH) kreeg de stadspenning voor haar grote bijdrage aan het onderwijsveld in Rotterdam.
Mw. D.H. van Kammen is 2011 verbonden aan de TMH. Onder haar leiding splitste de Pabo zich onder meer af van Hogeschool Leiden, werd het lesaanbod verbreed en ging de TMH duurzame samenwerkingen aan met lokale organisaties. Hierdoor groeide het aantal studenten aan de lerarenopleiding gestaag naar het huidige aantal van 1.050 studenten. Van Kammen legt haar functie per 1 januari 2026 neer.
Wethouder Kasmi: ‘Jij transformeerde de Thomas More Hogeschool van kleine afhankelijke Pabo naar een innovatieve aantrekkelijke hogeschool. Waar inmiddels meer dan duizend studenten lessen volgen. Waar het studentenaantal blijft stijgen, tegen de landelijke trend in.‘
Van Kammen stond aan de basis van verschillende innovaties. Zo richtte zij het Thomas More Praktijkcentrum op, waar onderzoek plaatsvindt naar de dagelijkse schoolpraktijk en kwaliteitsverbeteringen in kaart gebracht worden. Zoals de integratie van duurzaamheidsvraagstukken in het onderwijs bijvoorbeeld. Of het vinden van de juiste didactiek voor een klas met een grote diversiteit, waarbij aandacht is voor ieders levensverhaal.
Met het flexibele professionaliseringsprogramma LevelUp bood Van Kammen mensen met een mbo4-opleiding losse cursussen uit de bacheloropleiding tot leraar basisonderwijs aan. Dit programma is zo succesvol dat het inmiddels ook buiten Rotterdam wordt aangeboden.
En in samenwerking met ECHT Onderwijs ontwikkelde zij een uniek traineeship voor zij-instromers. Een combinatie van leren in de dagelijkse schoolklaspraktijk en een programma waarin professionele begeleiding, persoonlijke ontwikkeling en een sterke binding met de stad Rotterdam centraal staan.
Als bestuursvoorzitter van stichting Studententutoren Rotterdam zette Van Kammen het programma Mentoren op Zuid op de kaart. Dit programma koppelt studenten uit het beroepsonderwijs als mentor aan leerlingen van scholen in kwetsbare wijken. Alle TMH-studenten komen tijdens hun studie minimaal één periode in aanraking met het ondersteunen en begeleiden van kinderen die in kwetsbare situaties opgroeien.