Overslaan en naar de inhoud gaan

GroenLinks wil niet aan de fietshelmen: victim blaming

Rotterdam
22/04/2025, 09:50

Terwijl elders in Nederland het aantal dodelijke verkeersslachtoffers daalt gaat dat in Zuid Holland aanmerkelijk minder snel. Bovendien is het GroenLinks-raadslid Marvin Biljoen opgevallen dat er vooral minder automobilisten zijn overleden en dat de daling bij fietsers erg tegenvalt. 


‘’De beste manier om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren, is dus om minder auto’s op de weg te hebben en die ook langzamer te laten rijden’’, vindt hij en verwijst daarbij naar de Fietsersbond die al langer oproept om 30 km per uur de standaard te maken binnen de bebouwde kom. 


Biljoen: ‘’Uit onderzoek blijkt dat verkeersdoden en veel ernstige ongelukken op die manier voorkomen kunnen worden. En dan gaat het nog alleen om het vervangen van de borden, zonder extra handhaving of aanpassingen aan de weg.’’


Minister Madlener is een campagne gestart om het dragen van fietshelmen te stimuleren. Bij GroenLinks ziet men dit als een vorm van victim blaming: de verantwoordelijkheid voor de eigen veiligheid wordt bij fietsers gelegd, ‘’terwijl vooral zij gevaar lopen door het feit dat er auto’s rondrijden en vaak hard’’, aldus Biljoen, die verder in de CBS-cijfers las dat bijvoorbeeld botbreuken - door aanrijdingen met automobilisten - veel vaker voorkomen bij fietsers dan hoofdletsel. ‘’We zien dit als een opstapje naar een helmplicht, iets wat in onze ogen veel vooruitgang in de modal shift van de auto naar OV en fiets teniet zou doen.’’


Hij heeft reflectie gevraagd aan verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer. Ook op zijn suggestie om versneld flitspalen te plaatsen op enkele gevaarlijke 50-wegen, zoals de Maasboulevard, Henegouwerlaan en Brielselaan?

fietsers met helm
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.