Overslaan en naar de inhoud gaan

Havenbedrijf Rotterdam test elektrisch draagvleugelschip voor duurzame vloot

Rotterdam
28/05/2025, 10:28

Havenbedrijf Rotterdam is gestart met een pilot waarbij een volledig elektrisch draagvleugelpatrouillevaartuig wordt getest. Het futuristisch ogende schip, de Artemis EF-12 Workboat met de naam RPA ZERO, is vanaf deze week te zien op de Nieuwe Maas. De pilot maakt onderdeel uit van de plannen voor vlootvernieuwing van het Havenbedrijf.


Het draagvleugelschip, ook wel hydrofoil genoemd, heeft als bijzonderheid dat de romp bij hogere snelheden uit het water wordt 'getild'. Dit vermindert de weerstand en golfslag en vergroot de energie-efficiëntie. De naam RPA ZERO verwijst naar de nul-emissie van het elektrische vaartuig.


In de komende twaalf jaar bereiken alle vaartuigen van Havenbedrijf Rotterdam het einde van hun technische levensduur. Het bedrijf gebruikt deze situatie om de gehele vloot te vernieuwen, te verduurzamen en onderhoudsprocessen te standaardiseren. De directie heeft de ambitie uitgesproken om de nieuwe vloot zo emissieloos mogelijk te maken als bijdrage aan een duurzame haven.
Herman Verweij, manager Scheeps- en Milieuveiligheid bij de Divisie Havenmeester, benadrukt het belang van snelle reactietijd bij incidenten. "We willen de slimste haven zijn, met steeds meer gebruik van moderne hulpmiddelen in onze handhavings- en monitoringtaken. We willen ook de meest duurzame haven zijn, maar bij incidenten moeten we wel snel kunnen reageren op het water", aldus Verweij.


Het Havenbedrijf wil met dit elektrische vaartuig van Artemis Technologies mogelijke voordelen testen, zoals de minimale golfslag en uitzonderlijke stabiliteit, zelfs bij woelig water. De pilot loopt tot november 2025 en richt zich op het testen van toepassingen, kansen en risico's van draagvleugelschepen in de vloot.


Voor de pilot huurt Havenbedrijf Rotterdam het vaartuig van Artemis Technologies. CEO Dr. Iain Percy OBE van het bedrijf ziet de samenwerking als een kans om de betrouwbaarheid en aanpasbaarheid van draagvleugelvaartuigen te demonstreren en bij te dragen aan duurzamere nautische werkzaamheden.


De Divisie Havenmeester zorgt voor de veilige afwikkeling van de scheepvaart in Rotterdam, waar jaarlijks 28.000 zeeschepen en 91.000 binnenvaartschepen de haven bezoeken.

 

Foto: RPA ZERO © IJsbreker TV

RPA ZERO
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Driemasterschoener na wereldreis terug in Rotterdam

Rotterdam

Op donderdag 31 juli keert de historische Nederlandse driemastschoener ‘Oosterschelde’ terug in thuishaven Rotterdam, na een indrukwekkende wereldreis die twee jaar duurde en waarin ruim 47.000 zeemijlen werden afgelegd – een afstand van meer dan twee keer rond de wereld. Het schip vertrok in augustus 2023 voor de Darwin200 Global Voyage, een... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Duidelijke kaders en pakketten voor Rotterdamse toeslagengedupeerden

Rotterdam

Het ‘Beleidskader Brede Ondersteuning Toeslagenschandaal Rotterdam 2025 – 2027’ en de bijbehorende pakketten zijn goedgekeurd door het college. Dat betekent dat per 8 juli dit beleidskader en deze pakketten officieel de inhoud en werkwijze zijn voor de brede ondersteuning aan Rotterdammers die getroffen zijn door het toeslagenschandaal. Met de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Eerste automatisch rijdende bus op de openbare weg verbindt metro en luchthaven

Mobiliteit

Rotterdam gaat reizigers vervoeren tussen metrostation Meijersplein/Airport en Rotterdam The Hague Airport (RTHA) met twee automatisch rijdende bussen. De Shuttle Rotterdam The Hague Airport, zoals de bus heet, is de eerste zelfrijdende bus op de openbare weg in Nederland. Bus 533, het officiële lijnnummer van de bussen kan vanaf vrijdag 1 augustus... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.