Overslaan en naar de inhoud gaan

Helft Nederlanders sceptisch over Black Friday

Participatie
26/11/2024, 13:11

Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (43,8%) staat kritisch tegenover de kortingen tijdens Black Friday. Uit een grootschalig onderzoek van Onderneming.nl blijkt dat veel mensen twijfelen aan de echtheid van de aanbiedingen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bevestigt deze zorgen en waarschuwt voor misleidende praktijken, zoals opgeblazen kortingen en trucjes met “van-voor”-prijzen.

 

Black Friday, dat vanuit de Verenigde Staten is overgewaaid, is inmiddels een vaste traditie in Nederland. De dag, bekend om hoge kortingen, trekt jaarlijks veel aandacht. Toch blijkt dat slechts 36,1% van de Nederlandse consumenten daadwerkelijk van plan is iets te kopen tijdens deze kortingsdag. Bovendien vertrouwt slechts 22,9% zonder meer op de eerlijkheid van de aanbiedingen. Daartegenover staat dat 43,8% sceptisch blijft, terwijl de overige 28,3% neutraal is.

 

Een opvallend detail uit het onderzoek is dat impulsief koopgedrag tijdens Black Friday beperkt lijkt te blijven. Slechts 4,2% van de respondenten geeft toe weleens producten te kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Ook blijken uitgaven in de hand te worden gehouden: 10,4% geeft aan meer te besteden dan gepland, wat wijst op een relatief bewuste houding onder consumenten.

 

De waakzaamheid van consumenten blijkt ook uit hun bereidheid om prijzen te vergelijken. Maar liefst 90,6% controleert of een aanbieding daadwerkelijk voordeliger is. Tools die prijshistorie analyseren, spelen daarbij een grote rol. Consumentenbond-woordvoerder Gerard Spierenburg benadrukt het belang hiervan en adviseert om altijd te checken wat hetzelfde product bij concurrenten kost of hoe de prijs zich de afgelopen maanden heeft ontwikkeld.

 

De ACM ziet echter dat niet alle winkels zich aan de regels houden. Zo wordt soms de term “van-prijs” vervangen door “originele prijs” of “adviesprijs” om een hogere korting te suggereren. Deze praktijk is in strijd met regels die voorschrijven dat de “van-prijs” de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen moet zijn. Saskia Bierling, woordvoerder van de ACM, geeft aan dat misleidende aanbiedingen aangepakt worden, maar dat juridische procedures tijd kosten.

 

Black Friday blijft een populair evenement, maar de Nederlandse consument blijft kritisch en goed voorbereid. Door bewust te vergelijken en aanbiedingen te controleren, voorkomt men teleurstellingen en onnodige uitgaven.

black friday
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Metropoolregio Rotterdam Den Haag zet in op economie en mobiliteit

Mobiliteit

De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee belangrijke toekomstplannen goedgekeurd. Het gaat om plannen voor de economie en het verkeer in de regio. Op 12 september beslist het algemeen bestuur definitief over deze plannen. Na die beslissing kunnen gemeenteraden hun mening geven over de plannen. Begin 2026 worden... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Honderden ouderen blijven dagelijks onnodig lang in ziekenhuis

Zorg

Circa een op de vier ouderen die medisch klaar zijn om het ziekenhuis te verlaten, moet noodgedwongen langer blijven omdat de nazorg nog niet geregeld is. Dit schrijft Trouw op basis van een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie (NVKG).Per dag moeten honderden ouderen in het ziekenhuisbed blijven wachten tot thuiszorg kan komen of... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Ouderenzorgakkoord ondertekend: zorg beschikbaar nu en in de toekomst

Zorg

Zestien organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning en zorg van ouderen hebben het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) bekrachtigd. Hiermee betuigen zij officieel hun steun voor de afspraken die zijn gemaakt om hulp voor ouderen beschikbaar te houden, nu en in de toekomst. Door de vergrijzing verdubbelt de zorgvraag, maar het aantal... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.