Op vrijdag 15 augustus landt rond 14:30 uur een Catalina vliegboot met registratie G-PBYA op Rotterdam The Hague Airport. Het toestel maakt later die dag tussen 18:30 en 20:30 uur een speciale vlucht boven het Indisch Monument in Den Haag ter gelegenheid van de Nationale Indiëherdenking. Zaterdag 16 augustus vertrekt het vliegtuig weer rond 11:00 uur.
De G-PBYA is Europa's laatste vliegvaardige Catalina vliegboot en viert dit jaar zijn 20-jarig bestaan op het Europese luchtvaartshow-circuit. Het toestel werd oorspronkelijk in oktober 1943 gebouwd door Canadian Vickers voor de Royal Canadian Air Force als een Canso A amfibie. Het vliegtuig diende tijdens de Tweede Wereldoorlog bij het 9e Bomber Reconnaissance Squadron aan de kust van British Columbia, waar het dag- en nachtvluchten uitvoerde om vijandelijke onderzeeërs op te sporen.
De Consolidated PBY Catalina was een van de meest gebruikte watervliegtuigen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het toestel werd ingezet door alle takken van de Amerikaanse strijdkrachten en vele andere landen. In totaal werden er 3.305 Catalina's gebouwd, waarvan er nog slechts tien vliegvaardig zijn. De G-PBYA is de enige overgebleven vliegvaardige Catalina in Europa.
De Catalina heeft een spanwijdte van 31,72 meter en een lengte van 19,84 meter. Het toestel wordt aangedreven door twee Pratt & Whitney R-1830 motoren met elk 1200 pk vermogen en heeft een maximumsnelheid van 281 kilometer per uur. Het vliegtuig werd oorspronkelijk ontworpen als patrouillebomoberder met een groot vliegbereik om vijandelijke transportschepen op zee te lokaliseren en aan te vallen.
De G-PBYA wordt geëxploiteerd door Plane Sailing Air Displays Limited namens Catalina Aircraft Limited en heeft een eigen fanclub, The Catalina Society, met ongeveer 700 leden wereldwijd. Het toestel is gehuisvest op Duxford Airfield nabij Cambridge in het Verenigd Koninkrijk. Gedurende het luchtvaartseizoen 2024 verschijnt de G-PBYA op meer dan 20 shows in het Verenigd Koninkrijk en Europa.
Het vliegtuig kan in de omgeving opvallen door zijn bijzondere vorm, lage snelheid en kenmerkende motorgeluid. Belangstellenden kunnen het toestel tijdens de landing en het vertrek vanaf de openbare gebieden rond Rotterdam The Hague Airport waarnemen.