Overslaan en naar de inhoud gaan

Hofbogenpark wordt tot aan Gordelweg uniek stukje groen.

Rotterdam
28/01/2025, 09:07

Het Hofbogenpark wordt met een lengte van twee kilometer het langste dakpark van Nederland. Het eerste deel – met in de verte uitzicht op het stadhuis - is al jaren klaar, maar nog dit jaar begint men met het laatste stuk dat aan de Gordelweg eindigt. Waar vroeger de treinen reden, wandel je straks tussen de bomen, terwijl bijna 100 jaar lang de Hofpleinlijn de spoorverbinding tussen Rotterdam en Den Haag-Scheveningen was. Het was de eerste elektrische spoorlijn van Nederland.

 

In de weekenden stonden er enorme rijen passagiers. Vooral door het comfort en de nieuwigheid van de moderne trein. En de eindbestemming: het strand. Het ontwerp van het park eert de voormalige spoorlijn. Het wandelpad met twee stalen strips en bielzen verwijzen naar de oude spoorrails. Als alles klaar is, komt ook de oude trein naar het beginpunt. Het oude exemplaar, teruggevonden in Duitsland, krijgt nu een opknapbeurt. 


Nog een uniek stukje nieuw groen in Rotterdam wordt de Maashaven. De oude binnenvaarthaven wordt drooggelegd om zo ruimte te maken voor een park: het Nelson Mandelapark. Dit park wordt zo groot als 10 voetbalvelden. Ruimte genoeg dus om er iets moois van te maken met echte heuvels, grasvelden, grote bomen en een nieuw te bouwen plein vóór de Maassilo. Het betekent ook dat er plek zat is om ontspanning te zoeken.

hofbogenpark
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Raadslid Denk ontfermt zich over kwetsbare vrouwen

Rotterdam

Naoufal Akhatab van Denk – het jongste raadslid van Rotterdam – doet mee aan de ontferming van vrouwen in extreme kwetsbaarheid en wil van zorgwethouder Buijt weten hoe voorkomen kan worden dat zij als daklozen in de mensenhandel terecht komen.‘’Deze vrouwen kampen niet alleen met dakloosheid, maar vaak ook  in combinatie met verslaving,... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam groeit. Nu leefbaar houden in beperkte ruimte

Rotterdam

Rotterdam groeit. Steeds meer mensen willen hier wonen, werken en leven. Dat is goed voor de stad. Maar het betekent ook dat er slimme en soms lastige keuzes nodig zijn. Want de ruimte is schaars. De gemeente Rotterdam wil voldoende woningen bouwen, meer groen toevoegen, het verkeer laten doorstromen en zorgen dat er plek blijft om elkaar te ontmoeten. Met... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam geeft subsidie voor betere digitalisering

Rotterdam

Werk, onderwijs, zorg en sociale contacten vinden steeds vaker online plaats. Voor veel mensen biedt dat kansen, maar niet iedereen beschikt over voldoende digitale vaardigheden om mee te kunnen komen. Met het programma Digitale Inclusie wil de gemeente Rotterdam de digitale kloof dichten. Zo vergroten we de zelfredzaamheid en weerbaarheid van Rotterdammers... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.