Overslaan en naar de inhoud gaan

Klusjesmannen kunnen woningen ouderen niet meer bereiken

Participatie
26/11/2024, 09:05

Maar liefst 42 procent van alle Nederlandse klusjesmannen kan vanaf januari 2025 geen opdrachten meer uitvoeren in zero-emissiezones. Dit blijkt uit een data-analyse van dienstverleningsplatform Trustoo onder onder 577 lokale ondernemers. De binnensteden van bijna dertig Nederlandse steden worden daarmee (gedeeltelijk) onbereikbaar voor een groot aantal lokale aannemers, dakdekkers, schilders en stukadoors. Dit lijkt een hardnekkig probleem, want 64 procent van hen zegt nog zeker drie jaar nodig te hebben om aan de nieuwe regelgeving te kunnen voldoen.

 

“Wanneer het aanbod daalt, stijgen de prijzen”, zegt Lars Freriks, mede-oprichter van Trustoo. “De consument gaat hier uiteindelijk de prijs voor betalen, dat kan niet anders. Wanneer een groot gedeelte van de ondervraagden de binnenstad niet meer inkomt, wordt het voor bewoners van de emissiezones héél lastig om een lokale ondernemer te vinden die het voor een redelijke prijs wil doen. Consumenten zullen daardoor in toenemende mate aangewezen zijn op grote, landelijk opererende partijen die deze investeringen al hebben gedaan.”

 

Van alle ondervraagden die op dit moment aan de zero-emissiewetgeving voldoen, heeft slechts 22 procent een volledig elektrisch voertuig. Zeventien procent is van plan er een aan te schaffen. Van de overgebleven groep maakt maar liefst 83 procent gebruik van de overgangsregeling. Onder die regeling hebben recent aangeschafte dieselvrachtwagens en -bestelwagens nog een aantal jaar toegang tot de uitstootvrijezones. Freriks: “Het lijkt erop dat een groot gedeelte van de lokale dienstverleners in de afgelopen maanden vooral heeft geïnvesteerd in maatregelen om aan de overgangsregeling te voldoen. Ondanks dat je nu een tijdje vooruit kunt, is het op de lange termijn geen winnende strategie. In plaats van te investeren in de toekomst, schuif je het probleem letterlijk een aantal jaar vooruit op deze manier. In 2030 zijn namelijk ook nieuw aangeschafte dieselvoertuigen niet meer welkom in de binnenstad.”

 

Uit het onderzoek blijkt verder dat 82 procent van de respondenten die momenteel niet aan de emissie-eisen voldoen, geen duidelijk plan heeft om dit op korte termijn te veranderen. Slechts vier procent van hen is van plan een elektrisch voertuig aan te schaffen en maar liefst veertien procent zegt een uitzonderingspositie aan te willen vragen. Freriks: “Het lijkt erop dat een aanzienlijk gedeelte van de lokale dienstverleners de binnenstad als potentieel werkgebied al heeft opgegeven. Tel daarbij op het aantal ondernemers dat de aankomende jaren leunt op de overgangsregeling en het lijkt aannemelijk dat deze groep richting 2030 alleen maar groter wordt.”

klusjesman
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Raadslid Denk ontfermt zich over kwetsbare vrouwen

Rotterdam

Naoufal Akhatab van Denk – het jongste raadslid van Rotterdam – doet mee aan de ontferming van vrouwen in extreme kwetsbaarheid en wil van zorgwethouder Buijt weten hoe voorkomen kan worden dat zij als daklozen in de mensenhandel terecht komen.‘’Deze vrouwen kampen niet alleen met dakloosheid, maar vaak ook  in combinatie met verslaving,... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam groeit. Nu leefbaar houden in beperkte ruimte

Rotterdam

Rotterdam groeit. Steeds meer mensen willen hier wonen, werken en leven. Dat is goed voor de stad. Maar het betekent ook dat er slimme en soms lastige keuzes nodig zijn. Want de ruimte is schaars. De gemeente Rotterdam wil voldoende woningen bouwen, meer groen toevoegen, het verkeer laten doorstromen en zorgen dat er plek blijft om elkaar te ontmoeten. Met... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam geeft subsidie voor betere digitalisering

Rotterdam

Werk, onderwijs, zorg en sociale contacten vinden steeds vaker online plaats. Voor veel mensen biedt dat kansen, maar niet iedereen beschikt over voldoende digitale vaardigheden om mee te kunnen komen. Met het programma Digitale Inclusie wil de gemeente Rotterdam de digitale kloof dichten. Zo vergroten we de zelfredzaamheid en weerbaarheid van Rotterdammers... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.